Hefbomen in een Braziliaanse gevangenis

Hefbomen in Braziliaanse gevangenis

Meepraten?

Kom bij de facebookgroep voor pedagogen die niet bang zijn voor complexiteit!

“Complexiteit is waarschijnlijk het meest fundamentele kenmerk van de huidige maatschappij” zegt dit artikel. Daar ben ik het natuurlijk helemaal mee eens. Dit geldt dus ook voor gevangenissen. Dit artikel zoekt naar hefbomen in een Braziliaanse gevangenis.

De gevangenis uit dit artikel heeft een resocialisatie programma om gevangen voor te bereiden op hun terugkeer naar de maatschappij. Het doel is om hen uit de criminaliteit te houden, en hun zelfbeeld en waardigheid te herstellen. Dit gebeurt door hen te laten studeren en te laten werken in en buiten de gevangenis.

Gevangenen laten werken buiten de gevangenis wordt niet echt omarmt door de lokale werkgevers, ondanks de belastingvoordelen die het oplevert. Dit is een serieus probleem voor het succes van het programma. De auteurs van dit artikel hebben via Group model building een systeemdiagram (CLD) gemaakt. Het CLD moet duidelijk maken hoe het werken buiten de gevangenis kan worden verbeterd. Uit dit CLD hebben ze drie hefbomen gehaald die het succes van het programma beperken (zwakke punten in de versterkende feedbackloops)

Allereerst is er het gevoel van onveiligheid rondom het werken met gevangenen. Dit gevoel wordt onder andere in stand door het gebrek aan budget voor veiligheidsmaatregelen (Brazilië). De tweede hefboom (die sterker kan) is het idee (het mentale model) dat gevangenen niet echt hun leven willen beteren. Dit idee hangt natuurlijk samen met het eerste. Je voelt je onveiliger als je niet gelooft dat iemand echt aan zijn toekomst wil werken. Het laatste punt heeft te maken met het ontbreken van algemene, goede voorzieningen voor gezondheid en educatie (opnieuw: Brazilië). Aangezien dit laatste punt buiten bereik van de onderzoekers ligt, hebben ze zich geconcentreerd op de eerste twee punten.

Ondanks dat ze het werk van Donella Meadows over de effectiviteit van hefbomen niet citeren, is haar idee duidelijk te zien. Het zijn de mentale modellen die de grootste invloed hebben. Verander je het idee dan verandert het hele systeem. Maar mentale modellen zijn heel moeilijk te veranderen. Er worden in dit artikel wel een aantal voorstellen gedaan, maar er wordt niets gemeld over resultaten. Dat kan eigenlijk ook niet want het project is pas net afgerond.

Meer weten over hefbomen in een Braziliaanse gevangenis? Klik hier voor het hele artikel: https://www.mdpi.com/2199-8531/8/3/115/pdf?version=1657168805


Nieuwsgierig waarom complexiteit een onderwerp is voor pedagogen? Kijk dan naar de blog over pedagogiek en complexiteit.

0 0 stemmen
Article Rating
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Comments
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Wat zoek je?

Meer weten over hardnekkige pedagogische problemen?

podcast aanvragen

Ik stuur je drie dagen lang, elke dag een podcast waarin ik je vertel wat hardnekkige pedagogische problemen zo bijzonder maakt en wat dat voor jou als professional betekent.

dynamiek in pedagogiek

Deze website maakt gebruik van cookies. Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie: Privacybeleid​