Oplossingen

Oplossingen

(h)erkennen

Voordat je complexe pedagogische problemen kan oplossen, zul je ze eerst moeten herkennen. Hoe kun je ze herkennen, welke gedragingen horen daarbij? Maar met alleen herkennen ben je er nog niet. Je moet ook durven erkennen dat problemen complex zijn en dat simpele oplossingen dus per definitie niet bestaan. Werken met complexe problemen betekent dat je er nooit zeker van bent dat wat je gaat doen gaat werken. Daar is een bepaalde houding en ook best wat moed voor nodig. 

visualiseren

vISUALISEREN

Als je erkend hebt dat een probleem complex is, kan het oplosproces starten. Om enige kans op succes te hebben, moet je weten hoe een probleem in elkaar zit, welke elementen er allemaal invloed hebben op het probleem en hoe die elementen elkaar beïnvloeden. Complexe problemen zijn complex en daarom is taal niet zo geschikt om dat inzicht te creëren. Plaatjes geven een veel beter inzicht. Daarom is het visualiseren van het probleem, de elementen en hun relaties zo belangrijk.

analyseren

aNALYSEREN

Als je een systeemdiagram hebt, kan je dat gebruiken om uit te zoeken hoe het probleemgedrag ontstaat. Je kunt dan ook uitleggen waarom interventies uit het verleden niet (genoeg) hebben gewerkt. Zo’n uitleg kan cliënten helpen om inzicht te krijgen in hun problemen en waarom eerdere interventies niet hebben gewerkt. Het feit dat het niet hun schuld was, maar ook niet van de hulpverleners, kan nieuwe hoop geven.

sELECTEREN

Als je na de analyse een beeld hebt van hoe het probleemgedrag ontstaat en welke factoren er allemaal een rol spelen, kun je een interventie uitkiezen die het probleem oplost of in ieder geval de goede kant op stuurt. Waar moet je rekening mee houden, wat is wel en niet een goed idee? Welke rol speelt je client hierin?

Communiceren

Oplossingen

cOMMUNICEREN

Complexe systemen en complexe problemen zijn lastig te bevatten. Mensen hebben de neiging om complexiteit te versimpelen om het behapbaar te maken. Dit maakt het werken met complexe problemen soms nog moeilijker dan het al is. Kunnen uitleggen wat complexiteit is maar vooral wat dat betekent voor het probleem waarmee jullie aan het werk zijn, is essentieel voor het slagen van het hele hulpverleningsproces.

dynamiek in pedagogiek

Wat zoek je?

Meer weten over hardnekkige pedagogische problemen?

podcast aanvragen

Ik stuur je drie dagen lang, elke dag een podcast waarin ik je vertel wat hardnekkige pedagogische problemen zo bijzonder maakt en wat dat voor jou als professional betekent.

dynamiek in pedagogiek

Deze website maakt gebruik van cookies. Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie: Privacybeleid​