Aanpassen aan de omstandigheden is noodzakelijk voor een systeem om te overleven. Veranderingen binnen of buiten het systeem zorgen voor nieuwe zelforganisatie, waardoor ander emergent gedrag kan (maar hoeft niet) ontstaat. Dit veranderen en toch blijven functioneren noemen we weerbaarheid. Aangezien een kind ook een complex systeem is, kun je de weerbaarheid bij kinderen dus ook onderzoeken met een complexe blik. Daarover gaat dit artikel.

Weerbaarheid (Engels: resilience) is een pedagogisch concept waar veel onderzoek naar is gedaan, ook vanuit het oogpunt van complexiteit:
Resilience can be broadly defined as the capacity of a dynamic system to adapt successfully to disturbances that threaten system function, viability, or development
Abstract:
Global concerns about the consequences of disasters, political violence, disease, malnutrition, maltreatment, and other threats to human development and well-being have sparked a surge of international interest in resilience science. This article highlights progress and issues in research that aims to understand variations in human adaptation to adverse experiences. Two key questions are considered: Why is a new wave of global research on resilience important for developmental science? and Why is developmental science important for global resilience? The conclusion calls for developmental scientists to engage in international efforts to promote resilience.
https://srcd.onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/cdev.12205
Meer lezen? Hier vind je een overzicht van de artikelen over weerbaarheid.
Aanpassen aan de omstandigheden en complexiteit zijn onlosmakelijk verbonden. Meer weten over pedagogiek en complexiteit? Kijk dan hier voor een kort overzicht.