Boek bespreking: Weten wat je niet weet

Meepraten?

Kom bij de facebookgroep voor pedagogen die niet bang zijn voor complexiteit!

Ik heb net het boek ” Weten wat je niet weet” van Adam Grant verslonden. Het kreeg lovende recensies van schrijvers die ik bewonder, zoals Malcolm Gladwell. De 320 pagina’s vlogen voorbij en ik heb veel aantekeningen gemaakt (digitaal natuurlijk)

weten wat je niet weet omslag

Ik was op zoek naar de positieve kanten van onzekerheid, toen ik op ik op dit boek stuitte. Onzekerheid is bij complexe problemen is het nu eenmaal onvermijdelijk omdat je niet altijd weet wat je moet doen. De gevolgen van jouw acties zijn immers per definitie onvoorspelbaar.

Ik heb het met plezier gelezen. Op sommige punten inspirerend. Andere keren zette het me aan het denken.

Deze lessen zijn me het meest bijgebleven

Stress? Automatische piloot!

Bij complexe problemen is stress vaak onvermijdelijk. Weet je niet wat te doen, dan grijp je sneller terug op wat je al kent, in plaats van opnieuw na te denken en naar een betere oplossing te zoeken.

Weten wat je niet weet, dát is wijsheid!

Klinkt misschien wat filosofisch, maar het raakte me. Je leert meer door te onderzoeken wat je niet weet, dan door vast te houden aan wat je al kent. Richt je op je onzekerheden om te verbeteren.

Van gedachten veranderen? Eng, maar nodig!

Ik wil graag zeker weten dat ik het juiste doe. Als ik van gedachten verander, heb ik dan een fout gemaakt? En als dat zo is, waarover zou ik me nog meer kunnen vergissen? Mijn keuzes kunnen een grote impact hebben op het leven van anderen. Fouten maken baart me zorgen.

Herdenken: vaardigheid én mindset!

Het boek biedt veel nuttige tips om te beginnen met herdenken. Maar om die vaardigheid te gebruiken, moet ik de momenten herkennen waarop ik opnieuw zou moeten nadenken. En omdat ik dat eng vind, moet ik aan die mindset werken.

Vertrouwen zit in leervermogen, niet in kennis!

Het boek geeft veel tips om te herdenken. Maar om die vaardigheid te leren, moet ik merken wanneer het tijd is om te herdenken. Zoals gezegd, dat idee schrikt me af, dus wellicht vermijd ik die momenten. Daar moet ik aan werken.

Als je niet vaak van gedachten verandert, zul je het vaak mis hebben! 

Deze trof me, want zoals gezegd, ik haat het om fout te zitten. Wil ik dus beter worden, vaker gelijk hebben, dan zal ik comfortabeler moeten worden met het veranderen van gedachten.

Welke spreekt je het meeste aan?

Het boek is een absolute aanrader voor iedereen die bewuster wil leren denken en om zo te werken aan het omgaan met onzekerheid.


Meer weten?

Hier vind je een lijst van interessante boeken en hier van artikelen.

Klik hier als je meer wilt meer weten over complexiteit en pedagogiek.

dynamiek in pedagogiek

Wat zoek je?

Meer weten over hardnekkige pedagogische problemen?

podcast aanvragen

Ik stuur je drie dagen lang, elke dag een podcast waarin ik je vertel wat hardnekkige pedagogische problemen zo bijzonder maakt en wat dat voor jou als professional betekent.

dynamiek in pedagogiek

Deze website maakt gebruik van cookies. Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie: Privacybeleid​