Onzekerheid hoort erbij

Meepraten?

Kom bij de facebookgroep voor pedagogen die niet bang zijn voor complexiteit!

Voor pedagogen is het belangrijk om te erkennen dat complexe problemen een normaal onderdeel zijn van hun werk en onzekerheid hoort erbij.

Dat pedagogen zijn ook mensen en zullen zich soms onzeker voelen. Dat heb ik natuurlijk zelf ervaren en ook gehoord van de ervaren pedagogen die ik de loop der jaren les heb gegeven. Er is genoeg onderzoek dat omgaan met onzekerheid een beroepsvaardigheid is. Dit stuk is gebaseerd op het hoofdstuk “Problem solving: Understanding complexity as uncertainty” waarin de link wordt gelegd tussen de complexiteit van een probleem en onzekerheid.

Ok, niet elk probleem is complex. Toch zullen veel pedagogen in de praktijk te maken krijgen met verschillende uitdagingen die niet eenvoudig op te lossen zijn. Deze problemen kunnen bijvoorbeeld te maken hebben met armoede, gedragsproblemen of verstoring binnen de gezinsverhoudingen.

Het begrijpen van complexiteit is belangrijk omdat deze problemen vaak veel verschillende factoren bevatten die elkaar ook nog eens beïnvloeden, zoals de achtergrond van de kinderen, hun interactie met de omgeving en de dynamiek binnen het gezin.

We hebben het al regelmatig gezegd maar de traditionele manieren van denken, die gericht zijn op het vinden van simpele oplossingen, werken vaak niet goed bij complexe problemen.

Deze manieren gaan uit van een rechtlijnige oorzaak-gevolgbenadering. Ze zien de problemen niet in hun volledige complexiteit maar als puzzel. Maar complexe problemen zijn onvoorspelbaar en daarom is er niet één juist antwoord.

Dat gebrek aan ‘het juiste antwoord’ kan leiden tot onzekerheid over de te volgen koers.

Het onzekerheidsperpectief

Sommige mensen denken dat onzekerheid te maken heeft met gebrek aan zelfvertrouwen. Het zou betekenen dat je niet weet of onvoldoende ervaring hebt om de juiste oplossing te vinden. Je bent niet ‘goed genoeg’.

Dit is een denkfout want de oplossing van complexe pedagogische problemen is per definitie onzeker.

(h)erkennen dat je het ‘juiste’ antwoord niet weet, laat in dat geval zien dat je juist een goed beeld hebt van het probleem.

Je weet dat de uitkomst van elke interventie onzeker is. De situatie is dynamisch en zal veranderen onder invloed van allerlei factoren. Het is niet alleen de interventie die het probleem zal laten veranderen.

Hoe Kun je Omgaan met Onzekerheid?

Ondanks dat onzekerheid dus een correcte en professionele reactie is op een complexe situatie, is het een onprettig gevoel.

Om beter met dat gevoel van onzekerheid om te gaan, kun je verschillende strategieën toepassen:

  1. Wees flexibel: Pas je aan als de situatie verandert en blijf openstaan voor nieuwe informatie.
  2. Denk vooruit: Probeer mogelijke risico’s in te schatten en bereid je voor op verschillende scenario’s.
  3. Leer van ervaringen: Blijf leren en ontwikkelen door feedback te ontvangen en je aanpak aan te passen.

Onzekerheid als kans

Het omarmen van onzekerheid verandert je manier van denken van het zoeken naar dé oplossing naar het omgaan met complexiteit. Het stimuleert creativiteit, veerkracht en samenwerking.

Door onzekerheid te erkennen, kun je verschillende mogelijkheden verkennen, leren van fouten en je aanpak aanpassen. In plaats van vast te houden aan één oplossing, moedigt het accepteren van onzekerheid je aan om flexibel te zijn en open te staan voor nieuwe kansen. Dit opent de deur naar nieuwe benaderingen en biedt kansen voor groei en ontwikkeling.

Uiteindelijk zal het omarmen van complexiteit en de onzekerheid die daarbij hoort je helpen om beter om te gaan met de uitdagingen die je tegenkomt in je werk als pedagoog.


Meer weten?

Kijk dan ook eens naar nog meer tips over het omgaan met onzekerheid of klik hier voor een overzicht van alle tips.

Klik hier als je meer wilt meer weten over complexiteit en pedagogiek.

dynamiek in pedagogiek

Wat zoek je?

Meer weten over hardnekkige pedagogische problemen?

podcast aanvragen

Ik stuur je drie dagen lang, elke dag een podcast waarin ik je vertel wat hardnekkige pedagogische problemen zo bijzonder maakt en wat dat voor jou als professional betekent.

dynamiek in pedagogiek

Deze website maakt gebruik van cookies. Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie: Privacybeleid​