Movisie over sociaal kapitaal en armoede

Meepraten?

Kom bij de facebookgroep voor pedagogen die niet bang zijn voor complexiteit!

De titel van dit onderzoeksrapport (‘Uit de duivelskring van armoede’) is ontleend aan een artikel van de socioloog en schrijver Gerard Durlacher uit 1973. Durlacher wijst hierin op de vicieuze cirkel van mensen in armoede: mensen zijn arm, omdat ze onvoldoende middelen hebben en die hebben ze niet omdat ze arm zijn. Alleen daaruit blijkt al dat armoede de uitkomst is (=emergente eigenschap) van een complex systeem met daarin zichzelf versterkende en balancerende processen. Er is dus wederzijdse beïnvloeding tussen sociaal kapitaal en armoede.

In onderstaand rapport van Movisie verwijst Sociaal kapitaal naar de mate waarin mensen over een sociaal netwerk beschikken. Of aansluitend op de Franse socioloog Pierre Bourdieu betreft sociaal kapitaal het geheel van bestaande of potentiële hulpbronnen dat voortvloeit uit het bezit van een meer of minder geïnstitutionaliseerd netwerk van relaties van een persoon. Het volume van het sociaal kapitaal dat iemand bezit hangt af van de grootte van de netwerken van relaties die iemand effectief kan mobiliseren.

Het is de beïnvloeding die het systeem bepaalt, niet het feit dat je in het systeem zit.

https://www.movisie.nl/sites/movisie.nl/files/2021-01/Uit-de-duivelskring-van-armoede.pdf


Meer weten over sociaal kapitaal of armoede?

Klik hier als je meer wilt meer weten over complexiteit en pedagogiek.

Meer weten over sociaal kapitaal? Lees dan deze blog over Sociaal Kapitaal in de buurt. Of klik hier voor alle artikelen over sociaal kapitaal.

Meer weten over armoede als complex fenomeen? Kijk dan op deze blog over Armoede als wicked problem. Of klik hier voor alle artikelen over armoede.

dynamiek in pedagogiek

Wat zoek je?

Meer weten over hardnekkige pedagogische problemen?

podcast aanvragen

Ik stuur je drie dagen lang, elke dag een podcast waarin ik je vertel wat hardnekkige pedagogische problemen zo bijzonder maakt en wat dat voor jou als professional betekent.

dynamiek in pedagogiek

Deze website maakt gebruik van cookies. Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie: Privacybeleid​