Ik dacht altijd dat ik best goed was in het omgaan met complexe pedagogische problemen.
Ik had de ervaring, de kennis en de creativiteit. De ervaren pedagogen die ik les gaf, vonden mijn lessen zinvol en waardevol. Er was niemand die mij nog iets over pedagogische complexiteit kon leren.
Eerlijk gezegd voelde ik me behoorlijk zelfverzekerd.
Maar dat veranderde toen ik hele teams begon te trainen.
Voorheen gaf ik voornamelijk ervaren pedagogen les over complexe kwesties. Ze waren meestal de enigen van hun team in het masters programma waar ik les gaf. Maar op een dag suggereerde een van hen dat iedereen in haar team iets zou moeten leren over complexiteit en hoe het hun werk beïnvloedt. Ik was het maar haar eens, denkend dat het haar team net zo zou helpen als het haar had geholpen.
Dus, zo gezegd zo gedaan.
Trainen van team in complexiteit
Het was een leerzame ervaring, zullen we maar zeggen.
Het (her)kennen van complexiteit gaf iedereen in het team nieuwe inzichten in hun werk. Ze had het gevoel ze de situaties van hun cliënten beter te begrijpen. Dit zorgde voor meer creatieve manieren om hen te helpen.
Niks nieuws onder de zon, voor mij.
Maar wat me verraste was hoe het hun teamwork verbeterde.
Deze mensen werkten vaak samen aan moeilijke gevallen. Ze kennen elkaars sterke en zwakke punten. Tijdens de training zagen ze hoe de vaardigheden van iedereen met elkaar verbonden waren. Ze realiseerden zich hoe het werk van de leraar het werk van de psycholoog beïnvloedde, wat vervolgens de resultaten van de pedagoog beïnvloedde. Ze begonnen het grotere plaatje te zien, niet alleen hun eigen expertise.
Als team stonden ze sterker dan als een groep professionals.
Maar er gebeurde nog iets anders.
Hun beslissingen kregen meer draagvlak omdat ze begrepen hoe elk aspect van het probleem met elkaar verbonden was. Dit maakte hun besluitvormingsproces transparanter en er was meer overeenstemming over het te nemen pad.
Het team was beter gebalanceerd en de relaties tussen de teamleden werden beter.
Het trainen aan hele teams in plaats van alleen individuen leerde me dat het omarmen van complexiteit als team meer diverse inzichten en daardoor betere resultaten oplevert. En als je team je steunt en je goede resultaten behaalt, realiseer je je dat je de beste baan ter wereld hebt.
Voorwaarden voor het succesvol trainen van teams
Als je eraan denkt om je team te leren over het gebruik van complexiteit om problemen op te lossen, dan moet je deze zaken in ieder geval meenemen:
- De basis van complexiteit: Leer de basisprincipes van complexiteit en hoe het van toepassing is op al het sociaal werk. Concepten zoals zelforganisatie en niet-lineariteit moeten duidelijk zijn. Een gemeenschappelijke taal hebben is essentieel voor het geven van feedback en het verbinden als team.
- Casestudy-analyse: Gebruik echte voorbeelden om te laten zien hoe complexiteit werkt. Analyseer gevallen die je team al kent om zo hun begrip te verbeteren en elkaars sterke punten te benadrukken.
- Interdisciplinaire training: Train met professionals uit verschillende vakgebieden om complexe gevallen beter te begrijpen. Zie hoe verschillende vakgebieden elkaar beïnvloeden. Diverse perspectieven helpen je inzichten te verbreden en probleemoplossende vaardigheden te verbeteren, en je zou zelfs je blinde vlekken kunnen ontdekken.”
Meer weten?
Klik hier als je meer wilt meer weten over complexiteit en pedagogiek.
Niet alle problemen zijn complex. Lees hier welke problemen je anders (complex) moet aanpakken.