Socials

Heb je een interessant bericht gezien op social media? Kun je het niet meer vinden? Kijk dan hier welke berichten er op Instagram geplaatst zijn.

Iemand de schuld geven van een probleem is geen goede pedagogische praktijk, maar het slaat ook nog eens nergens op! Het probleem is altijd het gevolg van de relaties tussen de elementen, en niet van de elementen uit het systeem. En als daar een feedbackloop tussen zit, dan wordt het heel lastig om problemen op te lossen.

#linkinbio 

#pedagogiek #complexiteit #complexeproblemen #feedbackloops #dapperepedagogen #pedagogischeproblemen #SKJ #opleidingen

Iemand de schuld geven van een probleem is geen goede pedagogische praktijk, maar het slaat ook nog eens nergens op! Het probleem is altijd het gevolg van de relaties tussen de elementen, en niet van de elementen uit het systeem. En als daar een feedbackloop tussen zit, dan wordt het heel lastig om problemen op te lossen.

#linkinbio

#pedagogiek #complexiteit #complexeproblemen #feedbackloops #dapperepedagogen #pedagogischeproblemen #SKJ #opleidingen
...

5 0
Soms voel ik me als een roepende in de woestijn. Waarom praten we zo weinig over complexiteit in de pedagogiek? En dan vindt ik ineens een artikel van een paar jaar geleden dat gaat over interventies in complexe systemen. Ook lezen? https://link.springer.com/article/10.1007/s12508-018-0133-2

Op de website staan nog veel meer wetenschappelijke artikelen over complexiteit: ga naar #linkinbio en zoek op 'wetenschappelijke artikelen'

Soms voel ik me als een roepende in de woestijn. Waarom praten we zo weinig over complexiteit in de pedagogiek? En dan vindt ik ineens een artikel van een paar jaar geleden dat gaat over interventies in complexe systemen. Ook lezen? https://link.springer.com/article/10.1007/s12508-018-0133-2

Op de website staan nog veel meer wetenschappelijke artikelen over complexiteit: ga naar #linkinbio en zoek op 'wetenschappelijke artikelen'
...

4 0
"We moeten niet proberen een betere wereld te ontwerpen. We moeten betere feedbackloops maken."
Als je iets ontwerpt, zorg je dat alles op de goede plaats zit. Elk onderdeel heeft een plek en een functie. Als je iets weghaalt, of er in propt, werkt het vaak niet meer. Dit soort systemen kunnen zich dus niet aanpassen aan veranderende omstandigheden. Complexe systemen kunnen dat wel. Omdat ze feedbackloops hebben die veranderingen op kunnen vangen. 
Dus als je een systeem wilt verbeteren, maar ook op langer termijn weerbaar zijn tegen veranderingen, moet je feedbackloops inbouwen.

"We moeten niet proberen een betere wereld te ontwerpen. We moeten betere feedbackloops maken."
Als je iets ontwerpt, zorg je dat alles op de goede plaats zit. Elk onderdeel heeft een plek en een functie. Als je iets weghaalt, of er in propt, werkt het vaak niet meer. Dit soort systemen kunnen zich dus niet aanpassen aan veranderende omstandigheden. Complexe systemen kunnen dat wel. Omdat ze feedbackloops hebben die veranderingen op kunnen vangen.
Dus als je een systeem wilt verbeteren, maar ook op langer termijn weerbaar zijn tegen veranderingen, moet je feedbackloops inbouwen.
...

2 0
De masterclass gevolgd afgelopen maandag? Gewoon nieuwsgierig? Of op zoek naar een interessante cursus voor je SKJ registratie? 
Kijk dan een naar onze cursus. volg de #linkinbio

De masterclass gevolgd afgelopen maandag? Gewoon nieuwsgierig? Of op zoek naar een interessante cursus voor je SKJ registratie?
Kijk dan een naar onze cursus. volg de #linkinbio
...

3 0
De nieuwe nieuwsbrief is uit! Niet ontvangen? Kijk dan hier: https://mailchi.mp/dynamiek-in-pedagogiek/mei2022 
Wil je hem nooit meer missen? Onderaan de nieuwsbrief staat de link om je in te schrijven.
#pedagogiek #complexiteit #systeemdenken #complexesystemen #opleidingen #SKJ

De nieuwe nieuwsbrief is uit! Niet ontvangen? Kijk dan hier: https://mailchi.mp/dynamiek-in-pedagogiek/mei2022
Wil je hem nooit meer missen? Onderaan de nieuwsbrief staat de link om je in te schrijven.
#pedagogiek #complexiteit #systeemdenken #complexesystemen #opleidingen #SKJ
...

3 0
Nieuwsgierig waar al die heisa over complexiteit nou voor nodig is? Wat heeft het te maken met jouw werk als pedagoog of jeugdhulpverlener? Doe a.s. maandag 4 april om 20:00 mee aan een masterclass. Dan leg ik het je haarfijn uit aan de hand van een casus.
Aanmelden kan via de #linkinbio.
#pedagogiek #systeemdenken #complexiteit #complexesystemen #opleidingen #SKJ

Nieuwsgierig waar al die heisa over complexiteit nou voor nodig is? Wat heeft het te maken met jouw werk als pedagoog of jeugdhulpverlener? Doe a.s. maandag 4 april om 20:00 mee aan een masterclass. Dan leg ik het je haarfijn uit aan de hand van een casus.
Aanmelden kan via de #linkinbio.
#pedagogiek #systeemdenken #complexiteit #complexesystemen #opleidingen #SKJ
...

2 0
Ik ga afgelopen dinsdag een lezing over complexiteit voor pedagogen. Altijd leuk om te zien hoe kwartjes vallen als ik uitleg hoe het komt dat sommige problemen hardnekkig zijn. En dan ontstaat er even de gedachte dat alles complex is. Maar dat is, gelukkig niet zo. Daarom deze blog nog maar even. Over het onderscheid tussen puzzles, problems and messen. 
https://dynamiek-in-pedagogiek.nl/2021/01/20/puzzels-problemen-en-zooitjes/
#pedagogiek #complexiteit #complexesystemen #wickedproblems #systeemdenken #opleidingen #SKJ

Ik ga afgelopen dinsdag een lezing over complexiteit voor pedagogen. Altijd leuk om te zien hoe kwartjes vallen als ik uitleg hoe het komt dat sommige problemen hardnekkig zijn. En dan ontstaat er even de gedachte dat alles complex is. Maar dat is, gelukkig niet zo. Daarom deze blog nog maar even. Over het onderscheid tussen puzzles, problems and messen.
https://dynamiek-in-pedagogiek.nl/2021/01/20/puzzels-problemen-en-zooitjes/
#pedagogiek #complexiteit #complexesystemen #wickedproblems #systeemdenken #opleidingen #SKJ
...

5 0
Lekker naar buiten! Kijk maar wat er wordt georganiseerd bij jou in de buurt. 
Even uitpuffen, dan kun je een van de complexiteitsvideo's kijken van mijn youtube playlist: 
https://www.youtube.com/watch?v=0Y8-IzP01lw&list=PL6mMaMepWITLxyOLl3x-RCBpLMmbOSLXD

Lekker naar buiten! Kijk maar wat er wordt georganiseerd bij jou in de buurt.
Even uitpuffen, dan kun je een van de complexiteitsvideo's kijken van mijn youtube playlist:
https://www.youtube.com/watch?v=0Y8-IzP01lw&list=PL6mMaMepWITLxyOLl3x-RCBpLMmbOSLXD
...

3 0
Verander niks en er verandert niks. 
Weer zo'n waarheid als een koe die je heel goed kunt verklaren met complexiteit. Empowerment is een eigenschap die ontstaat uit de interactie tussen de elementen van een systeem: het is emergent gedrag van het systeem. En geen eigenschap van een persoon. Als er niks verandert aan het systeem, verandert ook het emergente gedrag van het systeem niet. Dat betekent ook, dat als je wel wat wil veranderen, dat je dus iets aan het systeem moet veranderen. En dat hoeft niet perse de persoon te zijn. 
Zo kan het plaatsen van een nieuwe bushalte maken dat je makkelijker op bezoek kan bij je moeder en haar om raad kan vragen. Een nieuwe buurvrouw leent je haar kinderstoeltje voor de auto zodat je met minder stress naar het ziekenhuis kan. Je mag je boodschappen op je werk laten bezorgen zodat je meer tijd hebt voor andere dingen. Kleine dingen kunnen grote gevolgen hebben. 
#pedagogiek #empowerment #complexiteit #complexesystemen #systeemdenken. 
Meer weten over empowerment en emergentie? Volg dan de #linkinbio naar de website.

Verander niks en er verandert niks.
Weer zo'n waarheid als een koe die je heel goed kunt verklaren met complexiteit. Empowerment is een eigenschap die ontstaat uit de interactie tussen de elementen van een systeem: het is emergent gedrag van het systeem. En geen eigenschap van een persoon. Als er niks verandert aan het systeem, verandert ook het emergente gedrag van het systeem niet. Dat betekent ook, dat als je wel wat wil veranderen, dat je dus iets aan het systeem moet veranderen. En dat hoeft niet perse de persoon te zijn.
Zo kan het plaatsen van een nieuwe bushalte maken dat je makkelijker op bezoek kan bij je moeder en haar om raad kan vragen. Een nieuwe buurvrouw leent je haar kinderstoeltje voor de auto zodat je met minder stress naar het ziekenhuis kan. Je mag je boodschappen op je werk laten bezorgen zodat je meer tijd hebt voor andere dingen. Kleine dingen kunnen grote gevolgen hebben.
#pedagogiek #empowerment #complexiteit #complexesystemen #systeemdenken.
Meer weten over empowerment en emergentie? Volg dan de #linkinbio naar de website.
...

3 0
Iets nuttigs doen terwijl je geniet van het mooie weer? Luister naar onze podcasts!
In de tuin in de zon zitten met een kopje thee vind ik  een mooi moment om naar podcasts te luisteren. Onder het mom van 'nuttig bezig zijn' geniet ik van het zonnetje. Als jij ook graag twee dingen tegelijk doet, schrijf je in voor onze serie van 3 podcasts waarin ik je meeneem in de eerste stappen om een dappere pedagoog te worden. 
Volg de #linkinbio om je in te schrijven. 

#podcast #pedagogiek #complexiteit #complexesystemen #systeemdenken #opleidingen #SKJ

Iets nuttigs doen terwijl je geniet van het mooie weer? Luister naar onze podcasts!
In de tuin in de zon zitten met een kopje thee vind ik een mooi moment om naar podcasts te luisteren. Onder het mom van 'nuttig bezig zijn' geniet ik van het zonnetje. Als jij ook graag twee dingen tegelijk doet, schrijf je in voor onze serie van 3 podcasts waarin ik je meeneem in de eerste stappen om een dappere pedagoog te worden.
Volg de #linkinbio om je in te schrijven.

#podcast #pedagogiek #complexiteit #complexesystemen #systeemdenken #opleidingen #SKJ
...

5 0
Ik vind dit een grappig plaatje, maar ik snap niet zo goed waarom de pijltjes maar een kant opgaan. Het klopt dat empowerment zorgt voor allerlei vaardigheden, maar andersom is voor dappere pedagogen eigenlijk veel belangrijker. Veel van deze zaken hebben ook invloed op empowerment. En, veel van die dingen beïnvloeden ook nog elkaar! Het plaatje is dus, zoals altijd, veel complexer dan het hier lijkt.

Meer over het tekenen van systemen vindt je op de website: https://dynamiek-in-pedagogiek.nl/2021/10/27/systeemdiagram-algemeen/

Ik vind dit een grappig plaatje, maar ik snap niet zo goed waarom de pijltjes maar een kant opgaan. Het klopt dat empowerment zorgt voor allerlei vaardigheden, maar andersom is voor dappere pedagogen eigenlijk veel belangrijker. Veel van deze zaken hebben ook invloed op empowerment. En, veel van die dingen beïnvloeden ook nog elkaar! Het plaatje is dus, zoals altijd, veel complexer dan het hier lijkt.

Meer over het tekenen van systemen vindt je op de website: https://dynamiek-in-pedagogiek.nl/2021/10/27/systeemdiagram-algemeen/
...

2 0
"Ik heb niet gefaald. Ik heb 10.000 manieren gevonden die niet werken"
Een belangrijk citaat zowel voor pedagogen als cliënten. 
Bij het empowerment proces speelt reflectie een grote rol. Als een client een doel gehaald heeft, mag het daar trots op zijn. "Zie je dat je het wel kan?! Je dochter lag gewoon op tijd op bed!" De bedoeling is dat door reflectie op succeservaringen de ouder het gevoel krijgt dat er controle is, wat het gevoel van Eigen Kracht (Agency) versterkt. 
Maar wat als er niets gelukt is. Ook dan is reflectie belangrijk. Waarom is het niet gelukt? Wat lag bij jezelf en wat bij een ander? En nu weet ik dat het kijken naar 'mislukkingen' niet heel populair is, zeker in het oplossingsgericht werken. Een positieve insteek heeft zeker de voorkeur. Maar niet kijken naar dingen die niet gelukt zijn, is ook een leermoment weggooien. Zonde, vind ik. Want al die redenen die gevonden kunnen worden voor de mislukking, zijn attractoren in het complexe systeem. En kennis is hard nodig om om te gaan met hardnekkige, complexe problemen.

#dapperepedagogen #complexiteit #systeemdenken #complexesystemen #pedagogiek #opleidingen #SKJ

"Ik heb niet gefaald. Ik heb 10.000 manieren gevonden die niet werken"
Een belangrijk citaat zowel voor pedagogen als cliënten.
Bij het empowerment proces speelt reflectie een grote rol. Als een client een doel gehaald heeft, mag het daar trots op zijn. "Zie je dat je het wel kan?! Je dochter lag gewoon op tijd op bed!" De bedoeling is dat door reflectie op succeservaringen de ouder het gevoel krijgt dat er controle is, wat het gevoel van Eigen Kracht (Agency) versterkt.
Maar wat als er niets gelukt is. Ook dan is reflectie belangrijk. Waarom is het niet gelukt? Wat lag bij jezelf en wat bij een ander? En nu weet ik dat het kijken naar 'mislukkingen' niet heel populair is, zeker in het oplossingsgericht werken. Een positieve insteek heeft zeker de voorkeur. Maar niet kijken naar dingen die niet gelukt zijn, is ook een leermoment weggooien. Zonde, vind ik. Want al die redenen die gevonden kunnen worden voor de mislukking, zijn attractoren in het complexe systeem. En kennis is hard nodig om om te gaan met hardnekkige, complexe problemen.

#dapperepedagogen #complexiteit #systeemdenken #complexesystemen #pedagogiek #opleidingen #SKJ
...

1 0
Merk je dat complexiteit blijkbaar een ding moet zijn in je werk als pedagoog, maar weet je niet zo goed waarom?  Zou je er meer willen weten, 
maar dan laagdrempelig, zonder verplichting en wanneer het jou uitkomt? Dan is er een facebookgroep speciaal voor jou. Een groep vol pedagogen die, net als jij, meer willen weten over hardnekkige pedagogische problemen, hoe je ze kunt herkennen en wat je er mee moet in de praktijk. 
Kom daarom bij de groep van pedagogen die verder kijken en niet bang zijn voor lastige problemen. Kom bij de facebookgroep van dappere pedagogen: 
https://www.facebook.com/groups/dapperepedagogen
Kom erbij, zou ik zeggen. Vinden we leuk!
#pedagogiek #pedagogen #hardnekkigeproblemen #SKJ #opleidingen #complexiteit

Merk je dat complexiteit blijkbaar een ding moet zijn in je werk als pedagoog, maar weet je niet zo goed waarom? Zou je er meer willen weten,
maar dan laagdrempelig, zonder verplichting en wanneer het jou uitkomt? Dan is er een facebookgroep speciaal voor jou. Een groep vol pedagogen die, net als jij, meer willen weten over hardnekkige pedagogische problemen, hoe je ze kunt herkennen en wat je er mee moet in de praktijk.
Kom daarom bij de groep van pedagogen die verder kijken en niet bang zijn voor lastige problemen. Kom bij de facebookgroep van dappere pedagogen:
https://www.facebook.com/groups/dapperepedagogen
Kom erbij, zou ik zeggen. Vinden we leuk!
#pedagogiek #pedagogen #hardnekkigeproblemen #SKJ #opleidingen #complexiteit
...

2 0
Iedereen (in ieder geval elke pedagoog) weet dat kinderen opgroeien in systemen. En dat als je werkt met kinderen en/of hun ouders dat je dus moet denken in systemen. Maar denken in systemen is soms lastiger dan je denkt. Gewoon, omdat je het niet gewend bent. Veel oefenen dus.  Waters Center for Systems Thinking heeft een mooi plaatje gemaakt waarin de belangrijkste gewoontes staan. 

#systeemdenken #pedagogiek #opleidinging #complexiteit #complexesystemen

Iedereen (in ieder geval elke pedagoog) weet dat kinderen opgroeien in systemen. En dat als je werkt met kinderen en/of hun ouders dat je dus moet denken in systemen. Maar denken in systemen is soms lastiger dan je denkt. Gewoon, omdat je het niet gewend bent. Veel oefenen dus. Waters Center for Systems Thinking heeft een mooi plaatje gemaakt waarin de belangrijkste gewoontes staan.

#systeemdenken #pedagogiek #opleidinging #complexiteit #complexesystemen
...

2 0
Multi-finaliteit (zelfde oorzaak heeft verschillende gevolgen) is een vorm van causaliteit die soms verwart wordt met emergentie. Want wat maakt nu dat iets de ene keer het ene veroorzaakt, en een andere keer iets anders? Juist, de rest van het systeem! 
Dus als je angstig bent (is dat de juiste vertaling van Anxiety?) dan kan dit zich op verschillende manieren uiten. Maar hoe die angst zich uit of, in het geval van dit plaatje, niet uit is emergent. 
#PTSDthewarwithin #dapperepedagogen #complexiteit #systeemdenken #complexesystemen #opleidingen #SKJ

Multi-finaliteit (zelfde oorzaak heeft verschillende gevolgen) is een vorm van causaliteit die soms verwart wordt met emergentie. Want wat maakt nu dat iets de ene keer het ene veroorzaakt, en een andere keer iets anders? Juist, de rest van het systeem!
Dus als je angstig bent (is dat de juiste vertaling van Anxiety?) dan kan dit zich op verschillende manieren uiten. Maar hoe die angst zich uit of, in het geval van dit plaatje, niet uit is emergent.
#PTSDthewarwithin #dapperepedagogen #complexiteit #systeemdenken #complexesystemen #opleidingen #SKJ
...

2 0
"Geluk is niet de afwezigheid van problemen, het is het vermogen om daarmee om te gaan" 
Het vinden van passende citaten over empowerment valt niet mee. Er zijn genoeg citaten, maar die gaan allemaal over 'jezelf'. Je moet als persoon in jezelf geloven, je moet niet bang zijn om risico's te nemen, je moet je eigen pad kiezen en je bestemming niet laten bepalen door anderen.
Allemaal makkelijker gezegd dan gedaan. Risico's nemen is niet makkelijk als de gevolgen ook desastreus kunnen zijn. In jezelf geloven is niet te doen als je je hele leven al verteld wordt dat je niks kan of niks waard bent. En je eigen pad kiezen kan helemaal niet als je geen opties hebt (of ziet). 
Ik vind het daarom beter om empowerment, net als sociaal kapitaal, te zien als eigenschap van het hele systeem.
Maar in dit citaat kon ik me wel vinden. De mogelijkheid om met problemen om te gaan, empowerment dus, is de basis voor geluk. En omdat te bereiken is 'sleutelen' aan mensen niet genoeg. Je moet ook op andere plekken in het systeem ingrijpen.
#pedagogiek #empowerment #complexiteit #systeemdenken #complexesystemen #dapperepedagogen

"Geluk is niet de afwezigheid van problemen, het is het vermogen om daarmee om te gaan"
Het vinden van passende citaten over empowerment valt niet mee. Er zijn genoeg citaten, maar die gaan allemaal over 'jezelf'. Je moet als persoon in jezelf geloven, je moet niet bang zijn om risico's te nemen, je moet je eigen pad kiezen en je bestemming niet laten bepalen door anderen.
Allemaal makkelijker gezegd dan gedaan. Risico's nemen is niet makkelijk als de gevolgen ook desastreus kunnen zijn. In jezelf geloven is niet te doen als je je hele leven al verteld wordt dat je niks kan of niks waard bent. En je eigen pad kiezen kan helemaal niet als je geen opties hebt (of ziet).
Ik vind het daarom beter om empowerment, net als sociaal kapitaal, te zien als eigenschap van het hele systeem.
Maar in dit citaat kon ik me wel vinden. De mogelijkheid om met problemen om te gaan, empowerment dus, is de basis voor geluk. En omdat te bereiken is 'sleutelen' aan mensen niet genoeg. Je moet ook op andere plekken in het systeem ingrijpen.
#pedagogiek #empowerment #complexiteit #systeemdenken #complexesystemen #dapperepedagogen
...

0 0
Feestje! Het artikel dat Carine Ex en ik geschreven hebben over empowerment als complex fenomeen is gepubliceerd in de Journal of Social Intervention. Dat er nog maar vele mogen volgen. Je vindt de link naar het artikel in de volgende blog:
https://dynamiek-in-pedagogiek.nl/.../empowerment-als.../
p.s. Als iemand geïnteresseerd is om een samen met mij een artikel te schrijven, neem dan even contact op. Wie weet...

Feestje! Het artikel dat Carine Ex en ik geschreven hebben over empowerment als complex fenomeen is gepubliceerd in de Journal of Social Intervention. Dat er nog maar vele mogen volgen. Je vindt de link naar het artikel in de volgende blog:
https://dynamiek-in-pedagogiek.nl/.../empowerment-als.../
p.s. Als iemand geïnteresseerd is om een samen met mij een artikel te schrijven, neem dan even contact op. Wie weet...
...

5 1
"You can, you should and if you are brave enough to start, you will."
Je kan het doen, je zou het moeten doen, en als je dapper genoeg bent om te beginnen, dan doe je het!
Empowerment is het proces dat zorgt voor meer agency. En agency is wat mensen nodig hebben om de problemen die ze tegenkomen te overwinnen. En dat empowermentproces is een heel goed voorbeeld van een zichzelf-versterkend proces. Het idee is: je stelt een klein doel, je doet actie om dat doel te behalen, en je reflecteert erop. Als je je realiseert dat het jouw actie was die gezorgd heeft voor het behalen van dat doel, gaat je gevoel van agency omhoog. Hierdoor zet je nog een doel, misschien iets hoger, neem je actie enz. 
Nou kan dit proces natuurlijk op veel punten spaak lopen. Maar er gebeurt niets als niet de eerste stap gezet wordt. En als die eerste stap gezet is, kan het proces gaan rollen. De volgende stap wordt makkelijker en de stap daarop nog makkelijker. 
De werkelijkheid is natuurlijk complexer, maar het idee op zich klopt helemaal met de complexiteit.

"You can, you should and if you are brave enough to start, you will."
Je kan het doen, je zou het moeten doen, en als je dapper genoeg bent om te beginnen, dan doe je het!
Empowerment is het proces dat zorgt voor meer agency. En agency is wat mensen nodig hebben om de problemen die ze tegenkomen te overwinnen. En dat empowermentproces is een heel goed voorbeeld van een zichzelf-versterkend proces. Het idee is: je stelt een klein doel, je doet actie om dat doel te behalen, en je reflecteert erop. Als je je realiseert dat het jouw actie was die gezorgd heeft voor het behalen van dat doel, gaat je gevoel van agency omhoog. Hierdoor zet je nog een doel, misschien iets hoger, neem je actie enz.
Nou kan dit proces natuurlijk op veel punten spaak lopen. Maar er gebeurt niets als niet de eerste stap gezet wordt. En als die eerste stap gezet is, kan het proces gaan rollen. De volgende stap wordt makkelijker en de stap daarop nog makkelijker.
De werkelijkheid is natuurlijk complexer, maar het idee op zich klopt helemaal met de complexiteit.
...

3 1
De nieuwe nieuwsbrief is uit! Niet ontvangen? Kijk dan hier: https://mailchi.mp/dynamiek-in-pedagogiek/april2022 
Wil je hem nooit meer missen? Onderaan de nieuwsbrief staat de link om je in te schrijven.
#pedagogiek #complexiteit #systeemdenken #complexesystemen #opleidingen #SKJ

De nieuwe nieuwsbrief is uit! Niet ontvangen? Kijk dan hier: https://mailchi.mp/dynamiek-in-pedagogiek/april2022
Wil je hem nooit meer missen? Onderaan de nieuwsbrief staat de link om je in te schrijven.
#pedagogiek #complexiteit #systeemdenken #complexesystemen #opleidingen #SKJ
...

3 0

Interesse?

Schrijf je dan in voor onze serie gratis podcasts. Na drie dagen weet je wat complexiteit is en waarom het belangrijk is voor jou. 

Meer Weten?

Elke maand is er een masterclass waarin we met een casus naar pedagogische complexiteit bekijken.

Meer Inhoud?

Wist je dat er een besloten Facebookgroep is voor professionals die geïnteresseerd zijn in hardnekkige, complexe pedagogische problemen? Daar vind je nieuws, voorbeelden en informatie. 

Wil je er ook bij? Dat kan! Meld je dan aan voor de groep van pedagogen die niet bang zijn voor complexiteit:

SKJ registratie?

Je wordt niet zomaar een dappere pedagoog. Daarvoor heb je kennis en inzicht nodig. Daarom zijn er verschillende cursussen en workshops. Ook online! En met SKJ registratie!

Wat zoek je?

Meer weten over hardnekkige pedagogische problemen?

podcast aanvragen

Ik stuur je drie dagen lang, elke dag een podcast waarin ik je vertel wat hardnekkige pedagogische problemen zo bijzonder maakt en wat dat voor jou als professional betekent.

dynamiek in pedagogiek

Deze website maakt gebruik van cookies. Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie: Privacybeleid​