Socials

Heb je een interessant bericht gezien op social media? Kun je het niet meer vinden? Kijk dan hier welke berichten er op Instagram geplaatst zijn.

In de categorie van 'Pedagogische Podcast die de moeite waard zijn'".
Gesprekken met gasten die een inhoudelijk sterke boodschap voor de jeugdprofessional hebben. 

https://dynamiek-in-pedagogiek.nl/2022/09/26/podcast-timm-consultancy/

of volg de #linkinbio en zoek op podcasts

In de categorie van 'Pedagogische Podcast die de moeite waard zijn'".
Gesprekken met gasten die een inhoudelijk sterke boodschap voor de jeugdprofessional hebben.

https://dynamiek-in-pedagogiek.nl/2022/09/26/podcast-timm-consultancy/

of volg de #linkinbio en zoek op podcasts
...

0 0
Ben je pedagoog en wil je weten waarom sommige pedagogische problemen zo lastig op te lossen zijn? 
Download dan onze gratis podcast. Ook prima te luisteren tijdens een herfstachtige strandwandeling. 

Word ook een dappere pedagoog en meld je aan via de #linkinbio 
 
#podcast #pedagogiek #systeemdenken #complexeSystemen #complexiteit #dapperePedagogen

Ben je pedagoog en wil je weten waarom sommige pedagogische problemen zo lastig op te lossen zijn?
Download dan onze gratis podcast. Ook prima te luisteren tijdens een herfstachtige strandwandeling.

Word ook een dappere pedagoog en meld je aan via de #linkinbio

#podcast #pedagogiek #systeemdenken #complexeSystemen #complexiteit #dapperePedagogen
...

1 0
Je moet blijven leren. Daarom ben ik bezig met een cursus over het modelleren en analyseren van dynamische systemen.  Het is een MOOC (Massive Open Online Course) van de universiteit van Bergen, Noorwegen. 

Erg interessant. Vooral goed toepasbaar voor het modelleren van de grotere, maatschappelijke pedagogische problemen. Ik denk aan bijvoorbeeld aan de problemen in de jeugdzorg. Dat zou interessant zijn om te modelleren.

Voor mijn dagelijks praktijk, individuele complexe pedagogische problemen, is het minder direct toepasbaar. De getallen die daar spelen zijn lastiger te kwantificeren en dus te modelleren. Maar door te leren om op andere manieren naar problemen te kijken, steek je altijd wat op. 

En leren is gewoon leuk, vind ik tenminste.

Wat was jouw laatste cursus?

#pedagogiek #levenLangLeren #systeemDenken #complexeProblemen #wickedProblems #systeemDynamica  #cursus #leren #opleiding #dapperePedagogen

Je moet blijven leren. Daarom ben ik bezig met een cursus over het modelleren en analyseren van dynamische systemen. Het is een MOOC (Massive Open Online Course) van de universiteit van Bergen, Noorwegen.

Erg interessant. Vooral goed toepasbaar voor het modelleren van de grotere, maatschappelijke pedagogische problemen. Ik denk aan bijvoorbeeld aan de problemen in de jeugdzorg. Dat zou interessant zijn om te modelleren.

Voor mijn dagelijks praktijk, individuele complexe pedagogische problemen, is het minder direct toepasbaar. De getallen die daar spelen zijn lastiger te kwantificeren en dus te modelleren. Maar door te leren om op andere manieren naar problemen te kijken, steek je altijd wat op.

En leren is gewoon leuk, vind ik tenminste.

Wat was jouw laatste cursus?

#pedagogiek #levenLangLeren #systeemDenken #complexeProblemen #wickedProblems #systeemDynamica #cursus #leren #opleiding #dapperePedagogen
...

4 1
Met meer succes en minder frustratie werken aan hardnekkige pedagogische problemen? Schrijf je dan in voor de drie gratis podcasts. 
Kijk de #linkinbio

Met meer succes en minder frustratie werken aan hardnekkige pedagogische problemen? Schrijf je dan in voor de drie gratis podcasts.
Kijk de #linkinbio
...

7 1
Ik weet niet of het beter wordt als het anders wordt. Maar ik weet dat het anders moet worden als het beter moet worden. 

Vraag je je ook wel eens af waarom mensen maar niet veranderen? Waarom ze hun problemen niet aanpakken? Jij hebt er vertrouwen in dat het kan! Dan kan het zomaar zijn dat dit citaat een rol speelt bij deze mensen. Dat heeft vaak te maken met gebrek aan vertrouwen. Niet zo zeer met gebrek aan vertrouwen in jou als pedagoog, maar gebrek aan vertrouwen in het leven. Ze hebben er geen vertrouwen in dat een verandering een verbetering zal zijn. Terwijl ze best weten dat er iets moet veranderen.
Het kan enorm helpen als je mensen kunt laten ZIEN hoe hun ‘probleem’ in elkaar zit. En als je kan laten zien waarom jij denkt dat jouw oplossing kan helpen. Zo gaan ze met meer enthousiasme werken aan de interventie en, en dat is misschien nog wel belangrijker, hun mentale model van het probleem verandert. Het is niet meer iets dat altijd wel zo zal zijn. Positieve verandering is mogelijk! Ze krijgen hoop, gaan anders tegen dingen aankijken en dat alleen is zijn gewicht in goud al waard. 
Meer informatie over inzicht in problemen door ze te tekenen vindt je hier: https://dynamiek-in-pedagogiek.nl/2021/10/27/systeemdiagram-algemeen/

#mentaleGezondheid #pedagogiek #systeemDenken #hardnekkigeProblemen #complexeProblemen #wickedProplems #dapperePedagogen

Ik weet niet of het beter wordt als het anders wordt. Maar ik weet dat het anders moet worden als het beter moet worden.

Vraag je je ook wel eens af waarom mensen maar niet veranderen? Waarom ze hun problemen niet aanpakken? Jij hebt er vertrouwen in dat het kan! Dan kan het zomaar zijn dat dit citaat een rol speelt bij deze mensen. Dat heeft vaak te maken met gebrek aan vertrouwen. Niet zo zeer met gebrek aan vertrouwen in jou als pedagoog, maar gebrek aan vertrouwen in het leven. Ze hebben er geen vertrouwen in dat een verandering een verbetering zal zijn. Terwijl ze best weten dat er iets moet veranderen.
Het kan enorm helpen als je mensen kunt laten ZIEN hoe hun ‘probleem’ in elkaar zit. En als je kan laten zien waarom jij denkt dat jouw oplossing kan helpen. Zo gaan ze met meer enthousiasme werken aan de interventie en, en dat is misschien nog wel belangrijker, hun mentale model van het probleem verandert. Het is niet meer iets dat altijd wel zo zal zijn. Positieve verandering is mogelijk! Ze krijgen hoop, gaan anders tegen dingen aankijken en dat alleen is zijn gewicht in goud al waard.
Meer informatie over inzicht in problemen door ze te tekenen vindt je hier: https://dynamiek-in-pedagogiek.nl/2021/10/27/systeemdiagram-algemeen/

#mentaleGezondheid #pedagogiek #systeemDenken #hardnekkigeProblemen #complexeProblemen #wickedProplems #dapperePedagogen
...

1 0
Jij hebt het licht gezien, maar je collega’s nog niet. Je weet zeker dat kennis over complexiteit niet alleen hen als professional verder zou helpen, maar ook jullie als team. Maar ze hebben geen zin/tijd voor een online module. Dan zijn er ook workshops met een praktische insteek. Zo worden jullie een team vol dappere pedagogen. Een dapper team dus. 
Meer weten, kijk hier. Of laat iemand die over scholing gaan even kijken…

Volg de #linkinbio en zoek naar "dappere teams"

#pedagogiek #complexiteit #complexeSystemen #complexeProblemen #wickedProblems #SKJ #opleidingen #systeemDenken #dapperePedagogen #dappereTeams

Jij hebt het licht gezien, maar je collega’s nog niet. Je weet zeker dat kennis over complexiteit niet alleen hen als professional verder zou helpen, maar ook jullie als team. Maar ze hebben geen zin/tijd voor een online module. Dan zijn er ook workshops met een praktische insteek. Zo worden jullie een team vol dappere pedagogen. Een dapper team dus.
Meer weten, kijk hier. Of laat iemand die over scholing gaan even kijken…

Volg de #linkinbio en zoek naar "dappere teams"

#pedagogiek #complexiteit #complexeSystemen #complexeProblemen #wickedProblems #SKJ #opleidingen #systeemDenken #dapperePedagogen #dappereTeams
...

3 0
Als je anders tegen dingen gaat kijken, gaan de dingen waarnaar je kijkt veranderen. 
Een van mijn studenten zij ooit: Als je ze eenmaal ziet, kan je ze niet meer niet zien. Heel cruyfiaans. Maar de andere studenten vielen haar wel bij. Die ervaring hadden zij ook. 
Denken in complexe systemen wordt een manier om naar de wereld te kijken. Als je complexiteit ziet in de pedagogiek, ga je het ook zien in dingen als economie en klimaatverandering. En in je eigen organisatie. En in de politiek. Overal. 

#pedagogiek #complexiteit #complexeSystemen  #complexeProblemen #systeemDenken #dapperePedagogen #SKJ #opleidingen

Als je anders tegen dingen gaat kijken, gaan de dingen waarnaar je kijkt veranderen.
Een van mijn studenten zij ooit: Als je ze eenmaal ziet, kan je ze niet meer niet zien. Heel cruyfiaans. Maar de andere studenten vielen haar wel bij. Die ervaring hadden zij ook.
Denken in complexe systemen wordt een manier om naar de wereld te kijken. Als je complexiteit ziet in de pedagogiek, ga je het ook zien in dingen als economie en klimaatverandering. En in je eigen organisatie. En in de politiek. Overal.

#pedagogiek #complexiteit #complexeSystemen #complexeProblemen #systeemDenken #dapperePedagogen #SKJ #opleidingen
...

2 0
Waarom het balansmodel niet werkt voor complexe problemen. 
Het idee achter het balansmodel is simpel: als mensen meer dragen dan ze kunnen hebben, ontstaan er problemen. Het is daarom belangrijk om inzicht hebben in wat mensen moeten dragen en waar ze de kracht vandaan halen om die last te dragen. Je weet dan wat je moet doen om een probleem op te lossen: risicofactoren (draaglast) verminderen of beschermingsfactoren (draagkracht) vergroten. En dat laatste is dus niet altijd waar. In ieder geval niet bij complexe problemen. Het is niet het aantal factoren en zelfs niet de zwaarte van de factoren die bepaalt aan welke zijde de balans doorslaat. Het is de interactie tussen de factoren die de bepalen aan welke kant de balans doorslaat. 
En de grootste fout die gemaakt wordt is denken dat de risico- en beschermingsfactoren aan verschillende kanten van de balans staan. Hoe alle risico- en beschermingsfactoren elkaar beïnvloeden is wat bepaald of er een probleem ontstaat. 
Het is de interactie tussen de factoren die het probleemgedrag bepaald, niet de factoren zelf. 

Meer weten? 
Volg de #linkinbio 

#pedagogiek #complexiteit #complexeSystemen #complexeProblemen #wickedProblems #systeemDenken #balansmodel #dapperePedagogen #SKJ #opleidingen

Waarom het balansmodel niet werkt voor complexe problemen.
Het idee achter het balansmodel is simpel: als mensen meer dragen dan ze kunnen hebben, ontstaan er problemen. Het is daarom belangrijk om inzicht hebben in wat mensen moeten dragen en waar ze de kracht vandaan halen om die last te dragen. Je weet dan wat je moet doen om een probleem op te lossen: risicofactoren (draaglast) verminderen of beschermingsfactoren (draagkracht) vergroten. En dat laatste is dus niet altijd waar. In ieder geval niet bij complexe problemen. Het is niet het aantal factoren en zelfs niet de zwaarte van de factoren die bepaalt aan welke zijde de balans doorslaat. Het is de interactie tussen de factoren die de bepalen aan welke kant de balans doorslaat.
En de grootste fout die gemaakt wordt is denken dat de risico- en beschermingsfactoren aan verschillende kanten van de balans staan. Hoe alle risico- en beschermingsfactoren elkaar beïnvloeden is wat bepaald of er een probleem ontstaat.
Het is de interactie tussen de factoren die het probleemgedrag bepaald, niet de factoren zelf.

Meer weten?
Volg de #linkinbio

#pedagogiek #complexiteit #complexeSystemen #complexeProblemen #wickedProblems #systeemDenken #balansmodel #dapperePedagogen #SKJ #opleidingen
...

3 0
Het blijft mij verbazen hoe goed sommige kinderen uit hun problematische jeugd komen. Verhalen waarvan je denkt, dat komt nooit meer goed. En toch lijken sommige kinderen er redelijk ongeschonden uit te komen. Deze veerkracht heeft vorige maand veel aandacht gekregen. 
Deze maand hebben we aandacht voor mentale gezondheid en hoe je daar naar kunt kijken vanuit complexiteit. Maar deze twee dingen zijn natuurlijk gerelateerd. Hoe meer veerkracht je hebt, hoe kleiner de kans dat bepaalde gebeurtenissen zorgen voor mentale problemen. De veerkracht van kinderen en hun families vergroten is dus een uitstekende vorm van preventie. 
@AugeoFoundation heeft daarom Expeditie veerkracht ontwikkeld. 
Het is speciaal voor basisscholen en bso’s. Expeditie Veerkracht gaat over het effect van stress op kinderen en de belangrijke rol die de school en bso heeft in het versterken van veerkracht bij kinderen.
Kijk hier: https://www.augeo.nl/nl-nl/expeditie-veerkracht/?utm_source=instagram&utm_medium=post&utm_campaign=expeditie-veerkracht

Het blijft mij verbazen hoe goed sommige kinderen uit hun problematische jeugd komen. Verhalen waarvan je denkt, dat komt nooit meer goed. En toch lijken sommige kinderen er redelijk ongeschonden uit te komen. Deze veerkracht heeft vorige maand veel aandacht gekregen.
Deze maand hebben we aandacht voor mentale gezondheid en hoe je daar naar kunt kijken vanuit complexiteit. Maar deze twee dingen zijn natuurlijk gerelateerd. Hoe meer veerkracht je hebt, hoe kleiner de kans dat bepaalde gebeurtenissen zorgen voor mentale problemen. De veerkracht van kinderen en hun families vergroten is dus een uitstekende vorm van preventie.
@AugeoFoundation heeft daarom Expeditie veerkracht ontwikkeld.
Het is speciaal voor basisscholen en bso’s. Expeditie Veerkracht gaat over het effect van stress op kinderen en de belangrijke rol die de school en bso heeft in het versterken van veerkracht bij kinderen.
Kijk hier: https://www.augeo.nl/nl-nl/expeditie-veerkracht/?utm_source=instagram&utm_medium=post&utm_campaign=expeditie-veerkracht
...

6 1
Heb je soms het gevoel dat je een superheld moet zijn om je cliënten te kunnen helpen? Wij kennen dat gevoel! Ook wij zijn soms gefrustreerd als een client na 2 stappen vooruit er weer 1 (of soms 3) achteruit doet. Maar wij (h)erkennen complexe problemen, leren hoe ze werken en kunnen dan met 1 vinger een auto optillen! Spreekwoordelijk dan, natuurlijk 😊. Wil je complexiteit ook niet langer uit de weg gaan en het voor je laten werken in plaats van tegen je, dan moet je meer weten over complexiteit. Nu kun je een opleiding volgen, graag zelfs, maar je kunt ook lid worden van onze facebookgroep van dappere pedagogen. Want kleine stappen kunnen grote gevolgen hebben, voor jou en je cliënten. 
https://www.facebook.com/groups/dapperepedagogen

Heb je soms het gevoel dat je een superheld moet zijn om je cliënten te kunnen helpen? Wij kennen dat gevoel! Ook wij zijn soms gefrustreerd als een client na 2 stappen vooruit er weer 1 (of soms 3) achteruit doet. Maar wij (h)erkennen complexe problemen, leren hoe ze werken en kunnen dan met 1 vinger een auto optillen! Spreekwoordelijk dan, natuurlijk 😊. Wil je complexiteit ook niet langer uit de weg gaan en het voor je laten werken in plaats van tegen je, dan moet je meer weten over complexiteit. Nu kun je een opleiding volgen, graag zelfs, maar je kunt ook lid worden van onze facebookgroep van dappere pedagogen. Want kleine stappen kunnen grote gevolgen hebben, voor jou en je cliënten.
https://www.facebook.com/groups/dapperepedagogen
...

5 0
Ken je de DSM, de Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders? Het is hét handboek dat vaak gebruikt wordt om te kijken of mensen een psychische stoornis hebben. Mag uiteraard alleen gebuikt worden door psychiaters en andere professionals die daarvoor opgeleid zijn. 

Nu kun je een psychisch stoornis zien als de psychische variant van een blindedarm ontsteking: er is iets niet goed en dat moet beter worden. Gebrek aan bepaalde neurotransmitter veroorzaakt depressie en schizofrenie heeft een genetisch oorzaak. Psychische aandoeningen worden dan bekeken als medisch aandoening, maar nieuwe inzichten spreken dat idee tegen. Sterker nog, het idee van de netwerkbenadering wint steeds meer terrein: psychische problemen als emergente eigenschap.
Lees er meer over in dit Nederlandstalige artikel en trek zelf de lijn door naar pedagogische problemen. 

https://dynamiek-in-pedagogiek.nl/2022/01/16/problemen-als-emergente-eigenschap/

of volg de #linkinbio en zoek naar 'Mentale gezondheid' 

#pedagogiek #complexiteit #complexeSystemen #systeemDenken #dapperePedagogen #mentalegezondheid

Ken je de DSM, de Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders? Het is hét handboek dat vaak gebruikt wordt om te kijken of mensen een psychische stoornis hebben. Mag uiteraard alleen gebuikt worden door psychiaters en andere professionals die daarvoor opgeleid zijn.

Nu kun je een psychisch stoornis zien als de psychische variant van een blindedarm ontsteking: er is iets niet goed en dat moet beter worden. Gebrek aan bepaalde neurotransmitter veroorzaakt depressie en schizofrenie heeft een genetisch oorzaak. Psychische aandoeningen worden dan bekeken als medisch aandoening, maar nieuwe inzichten spreken dat idee tegen. Sterker nog, het idee van de netwerkbenadering wint steeds meer terrein: psychische problemen als emergente eigenschap.
Lees er meer over in dit Nederlandstalige artikel en trek zelf de lijn door naar pedagogische problemen.

https://dynamiek-in-pedagogiek.nl/2022/01/16/problemen-als-emergente-eigenschap/

of volg de #linkinbio en zoek naar 'Mentale gezondheid'

#pedagogiek #complexiteit #complexeSystemen #systeemDenken #dapperePedagogen #mentalegezondheid
...

3 0
Je comfortzone is een plek waar je je prettig en veilig voelt. Het is een prettig evenwicht dat een systeem heeft ontwikkeld. Ondanks dat een comfortzone prettig is, is die bijna nooit perfect. Er zijn altijd dingen die beter kunnen. Dat geldt voor je cliënten en voor jezelf.
In niet-perfecte opvoedsituaties zijn ouders zijn soms bang om te veranderen. Niet bewust, maar sommige ouders hebben al vroeg geleerd dat een verandering niet altijd een verbetering hoeft te zijn. Het is dan jouw taak als pedagoog om ze te helpen naar een ander, maar vooral beter, evenwicht. Het vereist nogal wat moed van ouders om te vertrouwen op een betere toekomst die jij ze voorschotelt.
Als je nu naar jezelf kijkt, hoe comfortabel ben jij in je huidige manier van werken? Voel je dat verbetering mogelijk is, maar weet je niet zeker of verandering wel verbetering is? Nu vertel ik je dat als je meer weet over complexiteit in de pedagogiek je effectiever zult zijn met minder frustratie. Hoe moedig ben jij? Doe net als je cliënten en stap je comfortzone uit. Neem de eerste stap om een dappere pedagoog te worden en schrijf je in voor de gratis podcast over hardnekkige pedagogische problemen. En misschien zie je dan dat er nog zoveel te leren valt buiten je comfort zone.
Volg de #linkinbio en schrijf je in voor de podcast.

#pedagogiek #complexiteit #complexesystemen #systeemDenken #SKJ #dapperepdagogen #uitjecomfortzone

Je comfortzone is een plek waar je je prettig en veilig voelt. Het is een prettig evenwicht dat een systeem heeft ontwikkeld. Ondanks dat een comfortzone prettig is, is die bijna nooit perfect. Er zijn altijd dingen die beter kunnen. Dat geldt voor je cliënten en voor jezelf.
In niet-perfecte opvoedsituaties zijn ouders zijn soms bang om te veranderen. Niet bewust, maar sommige ouders hebben al vroeg geleerd dat een verandering niet altijd een verbetering hoeft te zijn. Het is dan jouw taak als pedagoog om ze te helpen naar een ander, maar vooral beter, evenwicht. Het vereist nogal wat moed van ouders om te vertrouwen op een betere toekomst die jij ze voorschotelt.
Als je nu naar jezelf kijkt, hoe comfortabel ben jij in je huidige manier van werken? Voel je dat verbetering mogelijk is, maar weet je niet zeker of verandering wel verbetering is? Nu vertel ik je dat als je meer weet over complexiteit in de pedagogiek je effectiever zult zijn met minder frustratie. Hoe moedig ben jij? Doe net als je cliënten en stap je comfortzone uit. Neem de eerste stap om een dappere pedagoog te worden en schrijf je in voor de gratis podcast over hardnekkige pedagogische problemen. En misschien zie je dan dat er nog zoveel te leren valt buiten je comfort zone.
Volg de #linkinbio en schrijf je in voor de podcast.

#pedagogiek #complexiteit #complexesystemen #systeemDenken #SKJ #dapperepdagogen #uitjecomfortzone
...

2 0
De nieuwsbrief is weer uit! 
Gemist? Dan kun je hem hier alsnog lezen: 
https://mailchi.mp/dynamiek-in-pedagogiek/september2022

Nooit meer missen? Onderaan de nieuwsbrief vind je de link om je in te schrijven.

De nieuwsbrief is weer uit!
Gemist? Dan kun je hem hier alsnog lezen:
https://mailchi.mp/dynamiek-in-pedagogiek/september2022

Nooit meer missen? Onderaan de nieuwsbrief vind je de link om je in te schrijven.
...

0 0
(Gebrek) aan aanraking kan zowel een oorzaak als het gevolg zijn van complexe pedagogische problemen. Belangrijk dus voor dappere Pedagogen om er iets van te weten. Het Centrum Pedagogisch Contact heeft er een mooie podcast over gemaakt. 
https://dynamiek-in-pedagogiek.nl/2022/08/29/podcast-aangeraakt/

(Gebrek) aan aanraking kan zowel een oorzaak als het gevolg zijn van complexe pedagogische problemen. Belangrijk dus voor dappere Pedagogen om er iets van te weten. Het Centrum Pedagogisch Contact heeft er een mooie podcast over gemaakt.
https://dynamiek-in-pedagogiek.nl/2022/08/29/podcast-aangeraakt/
...

4 0
Hoe ga jij als pedagogisch professional om met tegenslag? Als je interventie onvoldoende succes heeft? Als de opvoedsituatie niet echt verbeterd? 
Geef je het op? Geef je je client de schuld? Geef je jezelf de schuld? 
Het is jouw reactie op tegenslag die bepaalt wat de gevolgen zijn. Het is makkelijker om de moed erin te houden als je kunt (h)erkennen dat een probleem complex is. Complexe problemen zijn nu eenmaal lastig op te lossen. Gebrek aan succes is vervelend, maar geeft ook nieuwe informatie. Informatie die meer inzicht geeft in het complexe probleem en daardoor een goede oplossing dichterbij brengt.
Natuurlijk hebben we het liever in één keer goed. Maar weten dat een probleem complex is maakt het makkelijker om gebrek aan succes te accepteren, zonder dat er iemand fout is of de schuld krijgt. 
Meer weten over pedagogische complexiteit en wat de gevolgen zijn voor jouw praktijk? Kijk dan op www.dapperepedagogen.nl.
#weerbaarheid #veerkracht #pedagogiek #complexiteit #complexeProblemen #complexeSystemen

Hoe ga jij als pedagogisch professional om met tegenslag? Als je interventie onvoldoende succes heeft? Als de opvoedsituatie niet echt verbeterd?
Geef je het op? Geef je je client de schuld? Geef je jezelf de schuld?
Het is jouw reactie op tegenslag die bepaalt wat de gevolgen zijn. Het is makkelijker om de moed erin te houden als je kunt (h)erkennen dat een probleem complex is. Complexe problemen zijn nu eenmaal lastig op te lossen. Gebrek aan succes is vervelend, maar geeft ook nieuwe informatie. Informatie die meer inzicht geeft in het complexe probleem en daardoor een goede oplossing dichterbij brengt.
Natuurlijk hebben we het liever in één keer goed. Maar weten dat een probleem complex is maakt het makkelijker om gebrek aan succes te accepteren, zonder dat er iemand fout is of de schuld krijgt.
Meer weten over pedagogische complexiteit en wat de gevolgen zijn voor jouw praktijk? Kijk dan op www.dapperepedagogen.nl.
#weerbaarheid #veerkracht #pedagogiek #complexiteit #complexeProblemen #complexeSystemen
...

0 0
Benieuwd onze onze online-modules voor dappere pedagogen eruit zien? 

volg de #linkinbio . klik op gratis proefles en log in als gast. 

#opleidingen #pedagogiek #SKJ #complexiteit #systeemDenken #dapperePedagogen #gratis #proefles #online

Benieuwd onze onze online-modules voor dappere pedagogen eruit zien?

volg de #linkinbio . klik op gratis proefles en log in als gast.

#opleidingen #pedagogiek #SKJ #complexiteit #systeemDenken #dapperePedagogen #gratis #proefles #online
...

6 0
Ik ga op vakantie en neem mee terug:
- Chaos van James Gleick
- The Bullet Journal Method van Ryder Carroll
- The self-sufficiency bible
- Dragons at crumbling castle van Terry Pratchett
- Obliquity van John Kay

Ik ben van de straat!

Ik ga op vakantie en neem mee terug:
- Chaos van James Gleick
- The Bullet Journal Method van Ryder Carroll
- The self-sufficiency bible
- Dragons at crumbling castle van Terry Pratchett
- Obliquity van John Kay

Ik ben van de straat!
...

5 0
"Aanpassen of vergaan". Nu is "vergaan" wel een heel sterk woord als je het in pedagogische context plaats. Maar het is wel zo dat als iemand zich niet kan aanpassen aan veranderende omstandigheden er allerlei problemen ontstaan. Dat kan zijn na bijvoorbeeld een verhuizing, een scheiding, nieuwe juf in de klas, komst van een broertje of zusje.
Systemen, of het nu kinderen, gezinnen of klassen zijn, moeten zich kunnen aanpassen aan hun omgeving om te blijven bestaan. En hoe systemen zich aanpassen, welk nieuw emergent gedrag er ontstaat, geeft inzicht in hoe het systeem in elkaar zit.
Inzicht in de krachten die er spelen, inzicht in de beleving en inzicht in de mentale modellen van de betrokkenen.
Verandering en aanpassing zullen dus inzichten brengen, ook als de verandering niet ten goede is. Zo heeft elk nadeel heeft zijn voordeel.

"Aanpassen of vergaan". Nu is "vergaan" wel een heel sterk woord als je het in pedagogische context plaats. Maar het is wel zo dat als iemand zich niet kan aanpassen aan veranderende omstandigheden er allerlei problemen ontstaan. Dat kan zijn na bijvoorbeeld een verhuizing, een scheiding, nieuwe juf in de klas, komst van een broertje of zusje.
Systemen, of het nu kinderen, gezinnen of klassen zijn, moeten zich kunnen aanpassen aan hun omgeving om te blijven bestaan. En hoe systemen zich aanpassen, welk nieuw emergent gedrag er ontstaat, geeft inzicht in hoe het systeem in elkaar zit.
Inzicht in de krachten die er spelen, inzicht in de beleving en inzicht in de mentale modellen van de betrokkenen.
Verandering en aanpassing zullen dus inzichten brengen, ook als de verandering niet ten goede is. Zo heeft elk nadeel heeft zijn voordeel.
...

3 1
Wist je dat de website ook een pagina had met veel gestelde vragen? Kijk maar eens. Misschien worden er vragen beantwoord waarvan je niet eens wist dat je ze had.

Volg de #linkinbio👆 en kijk bij "Contact"

#pedagogiek #systeemDenken #complexiteit #hardnekkigeProblemen #complexeSystemen #SKJ #opleidingen #dapperepedagogen

Wist je dat de website ook een pagina had met veel gestelde vragen? Kijk maar eens. Misschien worden er vragen beantwoord waarvan je niet eens wist dat je ze had.

Volg de #linkinbio👆 en kijk bij "Contact"

#pedagogiek #systeemDenken #complexiteit #hardnekkigeProblemen #complexeSystemen #SKJ #opleidingen #dapperepedagogen
...

4 0

Interesse?

Schrijf je dan in voor onze serie gratis podcasts. Na drie dagen weet je wat complexiteit is en waarom het belangrijk is voor jou. 

Meer Inhoud?

Wist je dat er een besloten Facebookgroep is voor professionals die geïnteresseerd zijn in hardnekkige, complexe pedagogische problemen? Daar vind je nieuws, voorbeelden en informatie. 

Wil je er ook bij? Dat kan! Meld je dan aan voor de groep van pedagogen die niet bang zijn voor complexiteit:

SKJ registratie?

Je wordt niet zomaar een dappere pedagoog. Daarvoor heb je kennis en inzicht nodig. Daarom zijn er verschillende cursussen en workshops. Ook online! En met SKJ registratie!

even spieken?

Benieuwd hoe zo’n online opleiding eruit ziet en of het wat voor jou is? 

Wat zoek je?

Meer weten over hardnekkige pedagogische problemen?

podcast aanvragen

Ik stuur je drie dagen lang, elke dag een podcast waarin ik je vertel wat hardnekkige pedagogische problemen zo bijzonder maakt en wat dat voor jou als professional betekent.

dynamiek in pedagogiek

Deze website maakt gebruik van cookies. Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie: Privacybeleid​