Socials

Heb je een interessant bericht gezien op social media? Kun je het niet meer vinden? Kijk dan hier welke berichten er op Instagram geplaatst zijn.

Ik ben altijd op zoek naar podcasts voor pedagogen. Ooit ga ik ze zelf maken, maar voor nu luister ik ze graag. Ik vind het de makkelijkste manier om bij te blijven. Ik luister ze in de metro, als ik de hond uitlaat of als ik sta te strijken. Dit keer wil ik jullie wijzen op de podcast van de @Buutplek. Een nieuw en leuk initiatief.

Ook luisteren? Je vindt de podcast via de #linkinbio 

#podcasts #pedagogiek #dapperePedagogen #buutplek

Ik ben altijd op zoek naar podcasts voor pedagogen. Ooit ga ik ze zelf maken, maar voor nu luister ik ze graag. Ik vind het de makkelijkste manier om bij te blijven. Ik luister ze in de metro, als ik de hond uitlaat of als ik sta te strijken. Dit keer wil ik jullie wijzen op de podcast van de @Buutplek. Een nieuw en leuk initiatief.

Ook luisteren? Je vindt de podcast via de #linkinbio

#podcasts #pedagogiek #dapperePedagogen #buutplek
...

3 1
Heb jij je vakantiegeld al ontvangen? En, wat ga je er meer doen? 

Lees meer in in onze nieuwsbrief van juni. Ligt die niet in je mailbox, dan kun je hem vinden via de #linkinbio👆 

Wil je hem elke maand vanzelf in je mailbox krijgen? Onderaan de nieuwsbrief vind je de link om je in te schrijven.

Heb jij je vakantiegeld al ontvangen? En, wat ga je er meer doen?

Lees meer in in onze nieuwsbrief van juni. Ligt die niet in je mailbox, dan kun je hem vinden via de #linkinbio👆

Wil je hem elke maand vanzelf in je mailbox krijgen? Onderaan de nieuwsbrief vind je de link om je in te schrijven.
...

1 0
Ik las dit citaat in het boek over Veerkracht van Michael Protzky. Het sprak mij aan, omdat ontevredenheid over de mate van succes bij complexe pedagogische problemen mij heeft gebracht bij complexiteit. 
Het idee dat er geen simpele oplossingen zijn, dat alles met alles in verband staat en dat systemen doen wat systemen doen.
Het heeft mij inzicht gebracht, maar ook rust (ik kan niet alles) acceptatie (het is wat het is en het is niemands schuld) en een stuk minder frustratie.
Jij ook? Kijk dan eens naar onze traingingen. Om te beginnen bijvoorbeeld de gratis training "Herkennen van complexe pedagogische problemen". 
Meer weten? Volg de #linkinbio en kijk op onze website

Ik las dit citaat in het boek over Veerkracht van Michael Protzky. Het sprak mij aan, omdat ontevredenheid over de mate van succes bij complexe pedagogische problemen mij heeft gebracht bij complexiteit.
Het idee dat er geen simpele oplossingen zijn, dat alles met alles in verband staat en dat systemen doen wat systemen doen.
Het heeft mij inzicht gebracht, maar ook rust (ik kan niet alles) acceptatie (het is wat het is en het is niemands schuld) en een stuk minder frustratie.
Jij ook? Kijk dan eens naar onze traingingen. Om te beginnen bijvoorbeeld de gratis training "Herkennen van complexe pedagogische problemen".
Meer weten? Volg de #linkinbio en kijk op onze website
...

3 1
Complexe problemen hebben hun eigen evenwicht gecreëerd. Geen fijn evenwicht, maar wel hun evenwicht. Als we het probleem willen oplossen, moet er dus een ander evenwicht komen. Dat moet je het systeem veranderen. Een goede manier om dat te doen is om dingen uit het systeem te halen. Dus verwijder de obstakels die een ander evenwicht belemmeren
Lees meer in de tip "Obstakels wegnemen".

Je vindt de tip in #linkinbio

Complexe problemen hebben hun eigen evenwicht gecreëerd. Geen fijn evenwicht, maar wel hun evenwicht. Als we het probleem willen oplossen, moet er dus een ander evenwicht komen. Dat moet je het systeem veranderen. Een goede manier om dat te doen is om dingen uit het systeem te halen. Dus verwijder de obstakels die een ander evenwicht belemmeren
Lees meer in de tip "Obstakels wegnemen".

Je vindt de tip in #linkinbio
...

1 0
Armoede is een bron van ellende. Zo heeft het een duidelijke relatie met gezondheid en welzijn. 
Kijk maar eens naar dit onderzoek van de gemeente Den Haag. Ze hebben het probleem heel mooi gevisualiseerd in een systeemdiagram. Die laat je zien hoe de verschillende probleemelementen elkaar beïnvloeden.

Hun conclusie:
"Het diagram illustreert waarom beleidsmaatregelen die gericht zijn op slechts één factor en geen rekening houden met de andere factoren, waarschijnlijk slechts weinig of geen effect hebben." 

Versimpelen werkt niet, maar dat wisten we al natuurlijk,

Bekijk het hele rapport via de #linkinbio

#armoede #pedagogiek #systeemDenken #complexiteit #complexeSystemen #complexeProblemen #dapperePedagogen #SKJ #opleidingen #gratisTraining

Armoede is een bron van ellende. Zo heeft het een duidelijke relatie met gezondheid en welzijn.
Kijk maar eens naar dit onderzoek van de gemeente Den Haag. Ze hebben het probleem heel mooi gevisualiseerd in een systeemdiagram. Die laat je zien hoe de verschillende probleemelementen elkaar beïnvloeden.

Hun conclusie:
"Het diagram illustreert waarom beleidsmaatregelen die gericht zijn op slechts één factor en geen rekening houden met de andere factoren, waarschijnlijk slechts weinig of geen effect hebben."

Versimpelen werkt niet, maar dat wisten we al natuurlijk,

Bekijk het hele rapport via de #linkinbio

#armoede #pedagogiek #systeemDenken #complexiteit #complexeSystemen #complexeProblemen #dapperePedagogen #SKJ #opleidingen #gratisTraining
...

6 0
Heb je soms ook het idee dat je een superheld moet zijn om hardnekkige pedagogische problemen op te lossen?

Dat snap ik best, maar het is niet waar. Wat je wel moet weten, is hoe complexe pedagogische problemen in elkaar zitten.

Er is een facebookgroep van dappere pedagogen die dat weten. We zouden het leuk vinden als je daar ook bij kwam. Ook als je nog niet zoveel weet over complexiteit. We zijn allemaal ergens begonnen, toch?

Kijk in mijn bio voor de link.

Heb je soms ook het idee dat je een superheld moet zijn om hardnekkige pedagogische problemen op te lossen?

Dat snap ik best, maar het is niet waar. Wat je wel moet weten, is hoe complexe pedagogische problemen in elkaar zitten.

Er is een facebookgroep van dappere pedagogen die dat weten. We zouden het leuk vinden als je daar ook bij kwam. Ook als je nog niet zoveel weet over complexiteit. We zijn allemaal ergens begonnen, toch?

Kijk in mijn bio voor de link.
...

6 1
"Armoede is de ergste vorm van geweld." Mahatma Gandhi

Armoede is een complex probleem. Het bestaat uit heel veel elementen en is ook nog een zichzelf versterkend proces. Mensen kiezen nooit voor armoede, het is altijd een samenspel van persoonlijke en maatschappelijk factoren, van het systeem dus. 

Armoede is de bron van heel veel ellende, en niet alleen in ontwikkelingslanden. Er zijn duidelijke verbanden tussen armoede en gezondheid bijvoorbeeld. 

Armoede is zo complexe, dat de Engelse er een aparte term voor hebben bedacht: wicked problem. Deze problemen zijn zo complex. dat de systeemdiagrammen zo ingewikkeld zijn, dat zelfs visualiseren niet meer helpt. 

Wat wel helpt? Geen idee! Als ik dat wist lag er voor mij ook een Nobel-prijs te wachten

#armoede #complexeProblemen #complexeSystemen #hardnekkigeProblemen #complexiteit #pedagogiek #wickedProblems #dapperePedagogen

"Armoede is de ergste vorm van geweld." Mahatma Gandhi

Armoede is een complex probleem. Het bestaat uit heel veel elementen en is ook nog een zichzelf versterkend proces. Mensen kiezen nooit voor armoede, het is altijd een samenspel van persoonlijke en maatschappelijk factoren, van het systeem dus.

Armoede is de bron van heel veel ellende, en niet alleen in ontwikkelingslanden. Er zijn duidelijke verbanden tussen armoede en gezondheid bijvoorbeeld.

Armoede is zo complexe, dat de Engelse er een aparte term voor hebben bedacht: wicked problem. Deze problemen zijn zo complex. dat de systeemdiagrammen zo ingewikkeld zijn, dat zelfs visualiseren niet meer helpt.

Wat wel helpt? Geen idee! Als ik dat wist lag er voor mij ook een Nobel-prijs te wachten

#armoede #complexeProblemen #complexeSystemen #hardnekkigeProblemen #complexiteit #pedagogiek #wickedProblems #dapperePedagogen
...

6 0
Ik roep het zo vaak: Weiger om te versimpelen!

Dit geldt natuurlijk vooral voor complexe problemen. Tamme problemen mag je rustig versimpelen. Geen idee wat het verschil is? Kijk dan eens naar de blog over puzzels, problemen en zooitjes. Je kunt die vinden via #linkinbio 

en die boekenkast? Die staat symbool voor kennis. Die kennis vind je volop op onze website.

Ik roep het zo vaak: Weiger om te versimpelen!

Dit geldt natuurlijk vooral voor complexe problemen. Tamme problemen mag je rustig versimpelen. Geen idee wat het verschil is? Kijk dan eens naar de blog over puzzels, problemen en zooitjes. Je kunt die vinden via #linkinbio

en die boekenkast? Die staat symbool voor kennis. Die kennis vind je volop op onze website.
...

6 0
Armoede is wat je noemt een wicked problem. Dat betekent dat het probleem extreem hardnekkig is. Er zijn zoveel factoren die elkaar beïnvloeden dat een verandering door het systeem wordt geabsorbeerd. 
Een onderzoeksgroep in Toronto zijn in het armoedeprobleem gedoken. Zijn vonden 550 elementen die direct of indirect invloed hebben op armoede. En er waren meer dan 1100 relaties! Ze hebben het allemaal opgeschreven in een mooi wetenschappelijk artikel. 

Meer weten? Lees dan de samenvatting inclusief een link naar het artikel via de #linkinbio👈 

#pedagogiek #armoede #complexeProblemen #complexeSystemen #systeemDenken #complexiteit

Armoede is wat je noemt een wicked problem. Dat betekent dat het probleem extreem hardnekkig is. Er zijn zoveel factoren die elkaar beïnvloeden dat een verandering door het systeem wordt geabsorbeerd.
Een onderzoeksgroep in Toronto zijn in het armoedeprobleem gedoken. Zijn vonden 550 elementen die direct of indirect invloed hebben op armoede. En er waren meer dan 1100 relaties! Ze hebben het allemaal opgeschreven in een mooi wetenschappelijk artikel.

Meer weten? Lees dan de samenvatting inclusief een link naar het artikel via de #linkinbio👈

#pedagogiek #armoede #complexeProblemen #complexeSystemen #systeemDenken #complexiteit
...

2 0
Armoede is een cyclus- net als rijkdom
Rijkdom creëert rijkdom- armoede creëert armoede. 

Deze conclusies zijn natuurlijk niet nieuw, maar snap je ook de mechanismes die hier een rol spelen? Zowel steeds rijker worden als steeds armer worden zijn zichzelf versterkende processen (feedbackloops). Dat zijn processen die je heel veel vind in hardnekkige problemen, ook in hardnekkige pedagogische problemen. 

Meer weten? Kijk op #linkinbio 

#pedagogiek #armoede #complexeProblemen #complexeSystemen #systeemDenken #complexiteit

Armoede is een cyclus- net als rijkdom
Rijkdom creëert rijkdom- armoede creëert armoede.

Deze conclusies zijn natuurlijk niet nieuw, maar snap je ook de mechanismes die hier een rol spelen? Zowel steeds rijker worden als steeds armer worden zijn zichzelf versterkende processen (feedbackloops). Dat zijn processen die je heel veel vind in hardnekkige problemen, ook in hardnekkige pedagogische problemen.

Meer weten? Kijk op #linkinbio

#pedagogiek #armoede #complexeProblemen #complexeSystemen #systeemDenken #complexiteit
...

2 0
Stel je voor: twee kinderen fietsen van school naar huis en worden aangereden door een auto. Beiden hebben een gebroken been, maar na twee maanden is er bij het ene kind bijna niets meer aan de hand terwijl het andere kind nog steeds niet kan lopen. Maar waarom? Het heeft niets te maken met ondersteuning, fysiotherapie of conditie. Het verschil zit hem in de ernst van de verwonding. Het ene kind had simpelweg een gebroken been en herstelde met gips, terwijl het andere kind een deel van zijn been verloor en daardoor een nieuwe set obstakels moest overwinnen.

Maar dit geldt niet alleen voor fysieke verwondingen. Hetzelfde geldt voor mentale problemen. Sommige gebeurtenissen zorgen voor tijdelijke veranderingen, terwijl andere permanent zijn. Bij mentale problemen is het lastig te bepalen of de verandering tijdelijk of permanent is. Het kan pas blijken als interventies niet werken. Dan pas zie je goed dat het systeem blijvend is veranderd.

Soms leidt een gebeurtenis dus tot een blijvende verandering van het systeem. Dit soort problemen moeten op een andere manier worden aangepakt dan problemen die ontstaan omdat het systeem tijdelijk niet meer werkt zoals voorheen: een kind dat een deel van zijn been verliest, heeft een andere vorm van ondersteuning nodig dan een kind dat zijn been heeft gebroken.

Meer weten? Lees dan mijn blog over triggers, oorzaken en systeemdenken via de #linkinbio

#pedagogiek #systeemdenken #complexeProblemen #complexeSystemen #oorzaakEnGevolg #hardnekkigeProblemen #dapperePedagogen

Stel je voor: twee kinderen fietsen van school naar huis en worden aangereden door een auto. Beiden hebben een gebroken been, maar na twee maanden is er bij het ene kind bijna niets meer aan de hand terwijl het andere kind nog steeds niet kan lopen. Maar waarom? Het heeft niets te maken met ondersteuning, fysiotherapie of conditie. Het verschil zit hem in de ernst van de verwonding. Het ene kind had simpelweg een gebroken been en herstelde met gips, terwijl het andere kind een deel van zijn been verloor en daardoor een nieuwe set obstakels moest overwinnen.

Maar dit geldt niet alleen voor fysieke verwondingen. Hetzelfde geldt voor mentale problemen. Sommige gebeurtenissen zorgen voor tijdelijke veranderingen, terwijl andere permanent zijn. Bij mentale problemen is het lastig te bepalen of de verandering tijdelijk of permanent is. Het kan pas blijken als interventies niet werken. Dan pas zie je goed dat het systeem blijvend is veranderd.

Soms leidt een gebeurtenis dus tot een blijvende verandering van het systeem. Dit soort problemen moeten op een andere manier worden aangepakt dan problemen die ontstaan omdat het systeem tijdelijk niet meer werkt zoals voorheen: een kind dat een deel van zijn been verliest, heeft een andere vorm van ondersteuning nodig dan een kind dat zijn been heeft gebroken.

Meer weten? Lees dan mijn blog over triggers, oorzaken en systeemdenken via de #linkinbio

#pedagogiek #systeemdenken #complexeProblemen #complexeSystemen #oorzaakEnGevolg #hardnekkigeProblemen #dapperePedagogen
...

7 0
Veel maatschappelijke problemen zijn complex. En hoe hardnekkiger, hoe complexer. Die hardnekkigheid wordt vaak veroorzaakt door allerlei feedbackloops. De loop hieronder is daar een onderdeel van.
In mei gaan we daarom aandacht besteden aan armoede in de context van complexiteit. En dan kijken we zowel op individueel als op maatschappelijk niveau.

#pedagogiek #complexiteit #complexesystemen #systeemdenken #dapperepedagogen #armoede

Veel maatschappelijke problemen zijn complex. En hoe hardnekkiger, hoe complexer. Die hardnekkigheid wordt vaak veroorzaakt door allerlei feedbackloops. De loop hieronder is daar een onderdeel van.
In mei gaan we daarom aandacht besteden aan armoede in de context van complexiteit. En dan kijken we zowel op individueel als op maatschappelijk niveau.

#pedagogiek #complexiteit #complexesystemen #systeemdenken #dapperepedagogen #armoede
...

4 0
Ik voel me sterk! En jij?

Lees meer in onze nieuwsbrief van mei. Ligt die niet in je mailbox? Je kunt hem vinden via de #linkinbio

Wil je hem elke maand vanzelf in je mailbox krijgen? Onderaan de nieuwsbrief vind je de link om je in te schrijven

Ik voel me sterk! En jij?

Lees meer in onze nieuwsbrief van mei. Ligt die niet in je mailbox? Je kunt hem vinden via de #linkinbio

Wil je hem elke maand vanzelf in je mailbox krijgen? Onderaan de nieuwsbrief vind je de link om je in te schrijven
...

2 0
Veel plezier vandaag!

Veel plezier vandaag! ...

2 0
Heb je soms ook het idee dat je een superheld moet zijn om hardnekkige pedagogische problemen op te lossen?

Dat snap ik best, maar het is niet waar. Wat je wel moet weten is hoe complexe pedagogische problemen in elkaar zitten.

Er is een facebookgroep van dappere pedagogen die dat weten. We zouden het leuk vinden als je daar ook bij kwam. Ook als je nog niet zoveel weet over complexiteit. We zijn allemaal ergens begonnen, toch?

Kijk in mijn bio voor de link.

Heb je soms ook het idee dat je een superheld moet zijn om hardnekkige pedagogische problemen op te lossen?

Dat snap ik best, maar het is niet waar. Wat je wel moet weten is hoe complexe pedagogische problemen in elkaar zitten.

Er is een facebookgroep van dappere pedagogen die dat weten. We zouden het leuk vinden als je daar ook bij kwam. Ook als je nog niet zoveel weet over complexiteit. We zijn allemaal ergens begonnen, toch?

Kijk in mijn bio voor de link.
...

9 4
erander niks en er verandert niks. 
Weer zo'n waarheid als een koe die je heel goed kunt verklaren met complexiteit. Empowerment is een eigenschap die ontstaat uit de interactie tussen de elementen van een systeem: het is emergent gedrag van het systeem. En geen eigenschap van een persoon. Als er niks verandert aan het systeem, verandert ook het emergente gedrag van het systeem niet. Dat betekent ook, dat als je wel wat wil veranderen, dat je dus iets aan het systeem moet veranderen. En dat hoeft dus niet perse de persoon te zijn. 
Zo kan het plaatsen van een nieuwe bushalte maken dat je makkelijker op bezoek kan bij je moeder en haar om raad kan vragen. Of een nieuwe buurvrouw leent je haar kinderstoeltje voor de auto zodat je met minder stress naar het ziekenhuis kan. Je mag je boodschappen op je werk laten bezorgen zodat je meer tijd hebt voor andere dingen. Kleine dingen kunnen grote gevolgen hebben. 
Meer weten over empowerment? Ga naar de #linkin bio en zoek op Empowerment

#pedagogiek #empowerment #complexiteit #complexesystemen #systeemdenken.

erander niks en er verandert niks.
Weer zo`n waarheid als een koe die je heel goed kunt verklaren met complexiteit. Empowerment is een eigenschap die ontstaat uit de interactie tussen de elementen van een systeem: het is emergent gedrag van het systeem. En geen eigenschap van een persoon. Als er niks verandert aan het systeem, verandert ook het emergente gedrag van het systeem niet. Dat betekent ook, dat als je wel wat wil veranderen, dat je dus iets aan het systeem moet veranderen. En dat hoeft dus niet perse de persoon te zijn.
Zo kan het plaatsen van een nieuwe bushalte maken dat je makkelijker op bezoek kan bij je moeder en haar om raad kan vragen. Of een nieuwe buurvrouw leent je haar kinderstoeltje voor de auto zodat je met minder stress naar het ziekenhuis kan. Je mag je boodschappen op je werk laten bezorgen zodat je meer tijd hebt voor andere dingen. Kleine dingen kunnen grote gevolgen hebben.
Meer weten over empowerment? Ga naar de #linkin bio en zoek op Empowerment

#pedagogiek #empowerment #complexiteit #complexesystemen #systeemdenken.
...

3 0
Vrij vertaald: je bent nooit uitgeleerd!

Bijblijven is zo belangrijk, maar soms schiet het erbij in. Ik heb nog zeker twee gratis cursussen liggen, en ik moet nog een online congres afkijken. 
Ik weet dat het moet, maar andere dingen moeten eerst. EN ik weet dat dat niet waar is.

Als ik dan eindelijk tijd heb vrijgemaakt, zit ik altijd wil vol enthousiasme en nieuwe ideeën. 

Hoe zit jij erin? Alleen de verplichte dingen om je registratie op pijl te houden? Of ben je nieuwsgierig naar nieuwe ideeën, invalshoeken en handelingsmogelijkheden?

Wat je behoefte ook is, wij hebben een cursus die erbij past. Kijk maar: volg de #linkinbio en kijk onder "oplossingen" 

#pedagiek #systeemDenken #complexiteit #complexeSystemen #complexeProblemen #opleidingen #SKJ #Gratis

Vrij vertaald: je bent nooit uitgeleerd!

Bijblijven is zo belangrijk, maar soms schiet het erbij in. Ik heb nog zeker twee gratis cursussen liggen, en ik moet nog een online congres afkijken.
Ik weet dat het moet, maar andere dingen moeten eerst. EN ik weet dat dat niet waar is.

Als ik dan eindelijk tijd heb vrijgemaakt, zit ik altijd wil vol enthousiasme en nieuwe ideeën.

Hoe zit jij erin? Alleen de verplichte dingen om je registratie op pijl te houden? Of ben je nieuwsgierig naar nieuwe ideeën, invalshoeken en handelingsmogelijkheden?

Wat je behoefte ook is, wij hebben een cursus die erbij past. Kijk maar: volg de #linkinbio en kijk onder "oplossingen"

#pedagiek #systeemDenken #complexiteit #complexeSystemen #complexeProblemen #opleidingen #SKJ #Gratis
...

7 0
Iets nuttigs doen terwijl je geniet van het mooie weer? Luister naar onze podcasts!
In de tuin in de zon zitten met een kopje thee vind ik  een mooi moment om naar podcasts te luisteren. Onder het mom van 'nuttig bezig zijn' geniet ik van het zonnetje. Als jij ook graag twee dingen tegelijk doet, schrijf je in voor onze serie van 3 podcasts waarin ik je meeneem in de eerste stappen om een dappere pedagoog te worden. 
Volg de #linkinbio om je in te schrijven. 

#podcast #pedagogiek #complexiteit #complexesystemen #systeemdenken #opleidingen #SKJ

Iets nuttigs doen terwijl je geniet van het mooie weer? Luister naar onze podcasts!
In de tuin in de zon zitten met een kopje thee vind ik een mooi moment om naar podcasts te luisteren. Onder het mom van `nuttig bezig zijn` geniet ik van het zonnetje. Als jij ook graag twee dingen tegelijk doet, schrijf je in voor onze serie van 3 podcasts waarin ik je meeneem in de eerste stappen om een dappere pedagoog te worden.
Volg de #linkinbio om je in te schrijven.

#podcast #pedagogiek #complexiteit #complexesystemen #systeemdenken #opleidingen #SKJ
...

4 2

Interesse?

Schrijf je dan in voor onze serie gratis podcasts. Na drie dagen weet je wat complexiteit is en waarom het belangrijk is voor jou. 

Meer Inhoud?

Wist je dat er een besloten Facebookgroep is voor professionals die geïnteresseerd zijn in hardnekkige, complexe pedagogische problemen? Daar vind je nieuws, voorbeelden en informatie. 

Wil je er ook bij? Dat kan! Meld je dan aan voor de groep van pedagogen die niet bang zijn voor complexiteit:

SKJ registratie?

Je wordt niet zomaar een dappere pedagoog. Daarvoor heb je kennis en inzicht nodig. Daarom zijn er verschillende cursussen en workshops. Ook online! En met SKJ registratie!

Waarom?

Complexe problemen zijn speciale problemen. Die los je niet zomaar op. Kijk wat je kan doen.

Wat zoek je?

dynamiek in pedagogiek

Deze website maakt gebruik van cookies. Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie: Privacybeleid​