
Heb je een interessant bericht gezien op social media? Kun je het niet meer vinden? Kijk dan hier welke berichten er op Instagram geplaatst zijn.
Je kans op succes is het grootst als je het verschil weet tussen ingewikkelde en complexe problemen.
Ik heb meer dan 10 jaar les gegeven over complexiteit aan pedagogen. In die tijd heb geleerd dat wanneer je als pedagoog het onderscheid kunt maken tussen deze twee gevallen, je succesvoller bent in het helpen van je cliënten. Je voelt je ook minder gefrustreerd wanneer dingen niet gaan zoals gepland.
Dus, wat is het verschil?
INGEWIKKELD
Een probleem is ingewikkeld wanneer het moeilijk te begrijpen of op te lossen is vanwege de complexe aard of de vele betrokken factoren.
Ingewikkelde problemen kunnen worden opgesplitst in kleinere, beheersbare delen en stap voor stap worden aangepakt. Bijvoorbeeld, als je een auto wil repareren zal dat het diagnosticeren en repareren van verschillende onderdelen omvatten. Hoewel het specifieke kennis en vaardigheden vereist, kan een ingewikkeld probleem worden opgelost met technische expertise en een systematische aanpak.
NIET HETZELFDE ALS COMPLEX
Aan de andere kant wordt een probleem als complex beschouwd wanneer het wordt gekenmerkt door onderling verbonden factoren die moeilijk te scheiden of voorspellen zijn.
Complexe problemen zijn vaak diepgeworteld in sociale systemen, structuren en dynamieken. Een voorbeeld van een complex sociaal probleem is armoede.
Armoede gaat niet alleen over individuen die geld missen; het is een groot probleem dat wordt beïnvloed door verschillende factoren zoals ongelijke verdeling van rijkdom, beperkte toegang tot onderwijs en gezondheidszorg, discriminatie en sociale uitsluiting. Deze factoren zijn met elkaar verbonden en dragen bij aan het voortduren van armoede in gemeenschappen.
VERSCHILLENDE PROBLEMEN VEREISEN VERSCHILLENDE STRATEGIEN
Ingewikkelde problemen kunnen worden opgelost door ze te analyseren en technische vaardigheden te gebruiken, terwijl complexe kwesties een goed begrip van alle betrokken factoren vereisen.
Nov 27
Je kans op succes is het grootst als je het verschil weet tussen ingewikkelde en complexe problemen.
Ik heb meer dan 10 jaar les gegeven over complexiteit aan pedagogen. In die tijd heb geleerd dat wanneer je als pedagoog het onderscheid kunt maken tussen deze twee gevallen, je succesvoller bent in het helpen van je cliënten. Je voelt je ook minder gefrustreerd wanneer dingen niet gaan zoals gepland.
Dus, wat is het verschil?
INGEWIKKELD
Een probleem is ingewikkeld wanneer het moeilijk te begrijpen of op te lossen is vanwege de complexe aard of de vele betrokken factoren.
Ingewikkelde problemen kunnen worden opgesplitst in kleinere, beheersbare delen en stap voor stap worden aangepakt. Bijvoorbeeld, als je een auto wil repareren zal dat het diagnosticeren en repareren van verschillende onderdelen omvatten. Hoewel het specifieke kennis en vaardigheden vereist, kan een ingewikkeld probleem worden opgelost met technische expertise en een systematische aanpak.
NIET HETZELFDE ALS COMPLEX
Aan de andere kant wordt een probleem als complex beschouwd wanneer het wordt gekenmerkt door onderling verbonden factoren die moeilijk te scheiden of voorspellen zijn.
Complexe problemen zijn vaak diepgeworteld in sociale systemen, structuren en dynamieken. Een voorbeeld van een complex sociaal probleem is armoede.
Armoede gaat niet alleen over individuen die geld missen; het is een groot probleem dat wordt beïnvloed door verschillende factoren zoals ongelijke verdeling van rijkdom, beperkte toegang tot onderwijs en gezondheidszorg, discriminatie en sociale uitsluiting. Deze factoren zijn met elkaar verbonden en dragen bij aan het voortduren van armoede in gemeenschappen.
VERSCHILLENDE PROBLEMEN VEREISEN VERSCHILLENDE STRATEGIEN
Ingewikkelde problemen kunnen worden opgelost door ze te analyseren en technische vaardigheden te gebruiken, terwijl complexe kwesties een goed begrip van alle betrokken factoren vereisen.
...
In onze wereld worden we regelmatig geconfronteerd met hardnekkige, complexe problemen die soms behoorlijk lastig lijken op te lossen.
Het kan gaan over het bevorderen van positief gedrag, het ondersteunen van gezinnen in moeilijkheden, of het creëren van een veilige en stimulerende omgeving voor jongeren. Het aanpakken van deze uitdagingen heeft vaak wisselend succes. Maar systeemdenken en kennis over complexiteit geeft mogelijkheden.
Zo kan het wegnemen van obstakels een mogelijkheid zijn om een probleem aan te pakken.
Lees meer in de blog die je kunt vinden via de #linkinbio
Nov 24
In onze wereld worden we regelmatig geconfronteerd met hardnekkige, complexe problemen die soms behoorlijk lastig lijken op te lossen.
Het kan gaan over het bevorderen van positief gedrag, het ondersteunen van gezinnen in moeilijkheden, of het creëren van een veilige en stimulerende omgeving voor jongeren. Het aanpakken van deze uitdagingen heeft vaak wisselend succes. Maar systeemdenken en kennis over complexiteit geeft mogelijkheden.
Zo kan het wegnemen van obstakels een mogelijkheid zijn om een probleem aan te pakken.
Lees meer in de blog die je kunt vinden via de #linkinbio
...
Het begrijpen van complexiteit is de game-changer die elke pedagoog helpt om betere resultaten te behalen en zich minder gefrustreerd te voelen in hun werk
Al meer dan 10 jaar bestudeer en onderwijs ik complexiteit. In die tijd zag is iets wat veel pedagogen geloven - ze denken dat complexiteitswetenschap niks voor hen kan betekenen. Maar ik heb ook gemerkt dat er een grote verandering optreedt wanneer ze beginnen te begrijpen hoe complexiteit een verschil kan maken.
Hier zijn 3 mythen die ik ben tegengekomen:
1. Complexiteitswetenschap is te abstract: Sommige pedagogen denken misschien dat complexe wetenschap te ingewikkeld of chic is, maar dat is niet het geval. Het is gewoon een andere manier om naar de wereld te kijken. Je manier van denken veranderen opent nieuwe ideeën voor praktische oplossingen, waardoor je meer wegen naar succes hebt.
2. Het is alleen voor onderzoekers: Een andere misvatting is dat complexiteitswetenschap alleen voor onderzoekers en academici is. Dat is ook niet waar. Complexiteitswetenschap biedt praktische tools zoals systeemdiagrammen, die worden gebruikt door probleemoplossers in verschillende vakgebieden, waaronder de pedagogiek.
3. Complexiteit vereist geavanceerde technische kennis en is niet toegankelijk voor alle pedagogen. Ook dat is niet waar. Complex denken is vooral een verschuiving in denkwijze. Hoewel er technische tools zijn, kan ik veel bereiken met eenvoudige tools zoals pen en papier of een whiteboard met veel geeltjes.
Dus, doe jezelf een plezier en begin met het leren over complexiteit. Het helpt je de dagelijkse problemen te begrijpen waarmee je wordt geconfronteerd, vermindert frustratie en geeft je meer manieren om maatschappelijke problemen op te lossen.
Nov 22
Het begrijpen van complexiteit is de game-changer die elke pedagoog helpt om betere resultaten te behalen en zich minder gefrustreerd te voelen in hun werk
Al meer dan 10 jaar bestudeer en onderwijs ik complexiteit. In die tijd zag is iets wat veel pedagogen geloven - ze denken dat complexiteitswetenschap niks voor hen kan betekenen. Maar ik heb ook gemerkt dat er een grote verandering optreedt wanneer ze beginnen te begrijpen hoe complexiteit een verschil kan maken.
Hier zijn 3 mythen die ik ben tegengekomen:
1. Complexiteitswetenschap is te abstract: Sommige pedagogen denken misschien dat complexe wetenschap te ingewikkeld of chic is, maar dat is niet het geval. Het is gewoon een andere manier om naar de wereld te kijken. Je manier van denken veranderen opent nieuwe ideeën voor praktische oplossingen, waardoor je meer wegen naar succes hebt.
2. Het is alleen voor onderzoekers: Een andere misvatting is dat complexiteitswetenschap alleen voor onderzoekers en academici is. Dat is ook niet waar. Complexiteitswetenschap biedt praktische tools zoals systeemdiagrammen, die worden gebruikt door probleemoplossers in verschillende vakgebieden, waaronder de pedagogiek.
3. Complexiteit vereist geavanceerde technische kennis en is niet toegankelijk voor alle pedagogen. Ook dat is niet waar. Complex denken is vooral een verschuiving in denkwijze. Hoewel er technische tools zijn, kan ik veel bereiken met eenvoudige tools zoals pen en papier of een whiteboard met veel geeltjes.
Dus, doe jezelf een plezier en begin met het leren over complexiteit. Het helpt je de dagelijkse problemen te begrijpen waarmee je wordt geconfronteerd, vermindert frustratie en geeft je meer manieren om maatschappelijke problemen op te lossen.
...
Vandaag eindelijk de zon gezien! 🌥
Dus ook eindelijk weer eens lang met de hond naar buiten. Flinke wandeling door het park en ik heb dan altijd een podcast op. Zo ben ik in beweging, krijg wat frisse lucht en heb ik het idee dat ik toch nuttig bezig ben.
Ik kan het van harte aanbevelen! 👍
Mocht je ook graag een podcast luisteren, dan kun je ook die van mij wel eens proberen. Als je je inschrijft, krijg je gratis drie podcast over complexiteit, wat het is en wat je er als pedagoog mee moet.
Je vindt de inschrijving via de #linkinbio
Nov 20
Vandaag eindelijk de zon gezien! 🌥
Dus ook eindelijk weer eens lang met de hond naar buiten. Flinke wandeling door het park en ik heb dan altijd een podcast op. Zo ben ik in beweging, krijg wat frisse lucht en heb ik het idee dat ik toch nuttig bezig ben.
Ik kan het van harte aanbevelen! 👍
Mocht je ook graag een podcast luisteren, dan kun je ook die van mij wel eens proberen. Als je je inschrijft, krijg je gratis drie podcast over complexiteit, wat het is en wat je er als pedagoog mee moet.
Je vindt de inschrijving via de #linkinbio
...
Raak je ooit gefrustreerd omdat je hard hebt gewerkt om een probleem aan te pakken zonder tekenen van verbetering, en dan BOEM, treedt er plotseling verandering op?
Misschien denk je dat de verandering niets met jou te maken had. Maar realiseer je dan wel, het probleem loste zichzelf niet op voordat jij betrokken raakte, dus het moet iets zijn wat jij hebt gedaan.
Complexiteit geeft ons 3 redenen die plotselinge en onverwachte verandering verklaren.
🕰️Verandering kost tijd. Complexiteitsproblemen vertonen af en toe plotselinge verbetering, maar meestal is de verandering geleidelijk, waarbij het tempo in de loop van de tijd versnelt. Aanvankelijk langzaam, maar dan wordt het tempo van verandering steeds groter. Dus als het lijkt alsof er niets verandert en dan plotseling wel, begrijp dan dat verandering exponentiële groei volgt, waarschijnlijk getriggerd door een kleine verandering die je eerder hebt gemaakt en die in de loop van de tijd momentum heeft gekregen.
🚧Je hebt een obstakel verwijderd. Soms stel je veranderingen voor, denkend aan wat ze zullen doen. Dan wordt het probleem plotseling beter, en het lijkt alsof jouw suggesties geen invloed hadden. Maar onthoud, zelfs als jouw ideeën de veranderingen niet direct hebben veroorzaakt, heb je misschien een obstakel verwijderd dat het probleem ervan weerhield zelf op te lossen.
🔄Je hebt het systeem in beweging gekregen. Na honderd verschillende dingen te hebben geprobeerd, waarvan geen enkele effectief leek te zijn, en net als je op het punt staat op te geven, begint de situatie te verbeteren. Dat waren ogenschijnlijk kleine veranderingen, maar kunnen ze de reden zijn voor de significante en plotselinge verbetering? Nou, dat waren ze waarschijnlijk wel, want je zorgde ervoor dat sommige elementen in beweging waren, waardoor ruimte ontstond voor meer ingrijpende veranderingen.
Ik durf te wedden dat je een cruciale rol hebt gespeeld in het bewerkstelligen van de verandering. Dus goed werk!
Nov 17
Raak je ooit gefrustreerd omdat je hard hebt gewerkt om een probleem aan te pakken zonder tekenen van verbetering, en dan BOEM, treedt er plotseling verandering op?
Misschien denk je dat de verandering niets met jou te maken had. Maar realiseer je dan wel, het probleem loste zichzelf niet op voordat jij betrokken raakte, dus het moet iets zijn wat jij hebt gedaan.
Complexiteit geeft ons 3 redenen die plotselinge en onverwachte verandering verklaren.
🕰️Verandering kost tijd. Complexiteitsproblemen vertonen af en toe plotselinge verbetering, maar meestal is de verandering geleidelijk, waarbij het tempo in de loop van de tijd versnelt. Aanvankelijk langzaam, maar dan wordt het tempo van verandering steeds groter. Dus als het lijkt alsof er niets verandert en dan plotseling wel, begrijp dan dat verandering exponentiële groei volgt, waarschijnlijk getriggerd door een kleine verandering die je eerder hebt gemaakt en die in de loop van de tijd momentum heeft gekregen.
🚧Je hebt een obstakel verwijderd. Soms stel je veranderingen voor, denkend aan wat ze zullen doen. Dan wordt het probleem plotseling beter, en het lijkt alsof jouw suggesties geen invloed hadden. Maar onthoud, zelfs als jouw ideeën de veranderingen niet direct hebben veroorzaakt, heb je misschien een obstakel verwijderd dat het probleem ervan weerhield zelf op te lossen.
🔄Je hebt het systeem in beweging gekregen. Na honderd verschillende dingen te hebben geprobeerd, waarvan geen enkele effectief leek te zijn, en net als je op het punt staat op te geven, begint de situatie te verbeteren. Dat waren ogenschijnlijk kleine veranderingen, maar kunnen ze de reden zijn voor de significante en plotselinge verbetering? Nou, dat waren ze waarschijnlijk wel, want je zorgde ervoor dat sommige elementen in beweging waren, waardoor ruimte ontstond voor meer ingrijpende veranderingen.
Ik durf te wedden dat je een cruciale rol hebt gespeeld in het bewerkstelligen van de verandering. Dus goed werk!
...
Heb je ooit moeten beslissen of het probleem waaraan je als pedagoog aan werkt meer tijd nodig heeft of dat het tijd is om iets anders te proberen?
In mijn essays over het gebruik van complexiteit in de pedagogiek heb je misschien gemerkt dat ik soms tegenstrijdig advies geef.
Ik pleit soms voor geduld en soms pleit ik voor het stoppen van ineffectieve praktijken. Ik sta achter beide benaderingen.
Dus, wanneer je geconfronteerd wordt met een probleem dat ondanks jullie inzet maar niet oplost, hoe beslis je of je moet wachten of nieuwe strategieën moet verkennen?
Zoals zo vaak, kun je het antwoord vinden in de complexiteitswetenschap: je zoekt naar beweging binnen het systeem, niet naar de resultaten.
Laat me dit concept van beweging uitleggen aan de hand van een voorbeeld waar de meesten van ons zich mee kunnen identificeren.
Stel je voor dat jouw cliënt gewicht wil verliezen. Het gebruikelijke plan omvat minder eten en meer bewegen. Dus, jullie bedenken een plan om elke dag meer te wandelen. Maar na verloop van tijd zie je geen gewichtsverlies. Nu moet je beslissen: moet je de focus verleggen naar minder eten of het wandelplan meer tijd geven?
Het antwoord moet je zoeken in het systeem zelf.
Je moet zoeken naar enige verandering in hun activiteitsniveau. Het hoeft niet per se te gaan om het bereiken van een specifiek wandeldoel, maar elke toename in beweging telt. Soms interpreteren mensen dingen anders, zoals vaker de fiets gebruiken in plaats van wandelen.
Als je enige vorm van verandering ziet in hun activiteitsniveau, moet je voorlopig vasthouden aan het plan. Zo niet, dan is het tijd om iets anders te proberen.
Complexiteit is niet altijd ingewikkeld.
Nov 15
Heb je ooit moeten beslissen of het probleem waaraan je als pedagoog aan werkt meer tijd nodig heeft of dat het tijd is om iets anders te proberen?
In mijn essays over het gebruik van complexiteit in de pedagogiek heb je misschien gemerkt dat ik soms tegenstrijdig advies geef.
Ik pleit soms voor geduld en soms pleit ik voor het stoppen van ineffectieve praktijken. Ik sta achter beide benaderingen.
Dus, wanneer je geconfronteerd wordt met een probleem dat ondanks jullie inzet maar niet oplost, hoe beslis je of je moet wachten of nieuwe strategieën moet verkennen?
Zoals zo vaak, kun je het antwoord vinden in de complexiteitswetenschap: je zoekt naar beweging binnen het systeem, niet naar de resultaten.
Laat me dit concept van beweging uitleggen aan de hand van een voorbeeld waar de meesten van ons zich mee kunnen identificeren.
Stel je voor dat jouw cliënt gewicht wil verliezen. Het gebruikelijke plan omvat minder eten en meer bewegen. Dus, jullie bedenken een plan om elke dag meer te wandelen. Maar na verloop van tijd zie je geen gewichtsverlies. Nu moet je beslissen: moet je de focus verleggen naar minder eten of het wandelplan meer tijd geven?
Het antwoord moet je zoeken in het systeem zelf.
Je moet zoeken naar enige verandering in hun activiteitsniveau. Het hoeft niet per se te gaan om het bereiken van een specifiek wandeldoel, maar elke toename in beweging telt. Soms interpreteren mensen dingen anders, zoals vaker de fiets gebruiken in plaats van wandelen.
Als je enige vorm van verandering ziet in hun activiteitsniveau, moet je voorlopig vasthouden aan het plan. Zo niet, dan is het tijd om iets anders te proberen.
Complexiteit is niet altijd ingewikkeld.
...
Heb je je ooit afgevraagd of traditioneel pedagogiekonderwijs voldoende is voor effectief probleemoplossen in de echte wereld?
Vaak leren we problemen in afzonderlijke delen op te splitsen en deze één voor één op te lossen. Maar complexe uitdagingen vereisen meer dan deze eenvoudige aanpak.
Complexiteitswetenschap behandelt systemen met talloze onderling verbonden onderdelen, vergelijkbaar met sociale problemen. Het draait om het veranderen van het hele systeem.
Systeemdynamica biedt een alternatieve aanpak voor complexe problemen, ook in de pedagogiek.
Volg deze stappen:
1. Krijg dieper inzicht door alle elementen en interacties van het probleem te visualiseren.
2. Identificeer obstakels in interacties, zowel direct als indirect.
3. Verander interacties door bestaande aan te passen of nieuwe toe te voegen/verwijderen.
4. Monitor de voortgang vanuit verschillende perspectieven en wees geduldig.
Systeemverandering vergt tijd, maar geeft waardevolle inzichten voor langetermijnsucces.
Nov 10
Heb je je ooit afgevraagd of traditioneel pedagogiekonderwijs voldoende is voor effectief probleemoplossen in de echte wereld?
Vaak leren we problemen in afzonderlijke delen op te splitsen en deze één voor één op te lossen. Maar complexe uitdagingen vereisen meer dan deze eenvoudige aanpak.
Complexiteitswetenschap behandelt systemen met talloze onderling verbonden onderdelen, vergelijkbaar met sociale problemen. Het draait om het veranderen van het hele systeem.
Systeemdynamica biedt een alternatieve aanpak voor complexe problemen, ook in de pedagogiek.
Volg deze stappen:
1. Krijg dieper inzicht door alle elementen en interacties van het probleem te visualiseren.
2. Identificeer obstakels in interacties, zowel direct als indirect.
3. Verander interacties door bestaande aan te passen of nieuwe toe te voegen/verwijderen.
4. Monitor de voortgang vanuit verschillende perspectieven en wees geduldig.
Systeemverandering vergt tijd, maar geeft waardevolle inzichten voor langetermijnsucces.
...
Heb je je ooit afgevraagd hoe de acties van een secretaresse het lot van een miljoenen kostende bedrijfsverandering kunnen bepalen?
In een bedrijf waar miljoenen euro`s werden geïnvesteerd om problemen op te lossen, leek niets te werken. Zelfs betrokkenheid van belangrijke mensen en ondersteuning brachten geen verbetering.
Toen ontdekten ze dat werknemers de nieuwe beleidsregels niet serieus namen.
Na verschillende mislukte interventies kwamen ze tot de ontdekking dat de secretaresse van de directeur een onverwacht grote invloed had. Haar informele adviezen verspreidden zich door de organisatie, en ze stond niet achter het nieuwe beleid.
Een gesprek met haar veranderde de situatie en benadrukte drie belangrijke lessen voor pedagogen:
1. Invloedrijke personen zijn soms onverwacht. Zelfs niet-direct betrokkenen, zoals grootouders of buren, kunnen aanzienlijke invloed uitoefenen in sociale kwesties.
2. Als iets niet werkt, werk dan slimmer, niet harder. Analyseer de systeemstructuur en zoek naar alternatieve oplossingen.
3. Om een systeem te veranderen, verwijder soms barrières in plaats van te duwen. Het wegnemen van de barrière van de secretaresse leidde tot snelle veranderingen.
Dit toont aan dat lessen over complexiteit overal van toepassing zijn!
Nov 8
Heb je je ooit afgevraagd hoe de acties van een secretaresse het lot van een miljoenen kostende bedrijfsverandering kunnen bepalen?
In een bedrijf waar miljoenen euro`s werden geïnvesteerd om problemen op te lossen, leek niets te werken. Zelfs betrokkenheid van belangrijke mensen en ondersteuning brachten geen verbetering.
Toen ontdekten ze dat werknemers de nieuwe beleidsregels niet serieus namen.
Na verschillende mislukte interventies kwamen ze tot de ontdekking dat de secretaresse van de directeur een onverwacht grote invloed had. Haar informele adviezen verspreidden zich door de organisatie, en ze stond niet achter het nieuwe beleid.
Een gesprek met haar veranderde de situatie en benadrukte drie belangrijke lessen voor pedagogen:
1. Invloedrijke personen zijn soms onverwacht. Zelfs niet-direct betrokkenen, zoals grootouders of buren, kunnen aanzienlijke invloed uitoefenen in sociale kwesties.
2. Als iets niet werkt, werk dan slimmer, niet harder. Analyseer de systeemstructuur en zoek naar alternatieve oplossingen.
3. Om een systeem te veranderen, verwijder soms barrières in plaats van te duwen. Het wegnemen van de barrière van de secretaresse leidde tot snelle veranderingen.
Dit toont aan dat lessen over complexiteit overal van toepassing zijn!
...
De nieuwe nieuwsbrief is uit, en we hebben hem in een nieuw jasje gestoken.
Nieuwe layout, meer informatie en meer praktische tips.
Je kunt hem vinden via de #linkinbio👆
Nov 6
De nieuwe nieuwsbrief is uit, en we hebben hem in een nieuw jasje gestoken.
Nieuwe layout, meer informatie en meer praktische tips.
Je kunt hem vinden via de #linkinbio👆
...
Wat er echt toe doet bij het vormen van sociaal kapitaal is niet zo zeer lidmaatschap, maar actief en betrokken lidmaatschap.
Robert Putnam
Sociaal kapitaal is niet een persoonlijke eigenschap maar een systeemeigenschap.
Het is, zoals altijd, niet het element zelf maar de relaties van het element die de eigenschappen van het systeem bepalen. Dus ook bij sociaal kapitaal.
Als je dus wilt werken aan het sociaal kapitaal, is het handig als je het nodige weet van complexiteit en hoe je complexe problemen kunt oplossen.
#sociaalKapitaal #pedagogiek #complexeSystemen #complexeProblemen #complexiteit #dapperePedagogen
Nov 3
Wat er echt toe doet bij het vormen van sociaal kapitaal is niet zo zeer lidmaatschap, maar actief en betrokken lidmaatschap.
Robert Putnam
Sociaal kapitaal is niet een persoonlijke eigenschap maar een systeemeigenschap.
Het is, zoals altijd, niet het element zelf maar de relaties van het element die de eigenschappen van het systeem bepalen. Dus ook bij sociaal kapitaal.
Als je dus wilt werken aan het sociaal kapitaal, is het handig als je het nodige weet van complexiteit en hoe je complexe problemen kunt oplossen.
#sociaalKapitaal #pedagogiek #complexeSystemen #complexeProblemen #complexiteit #dapperePedagogen
...
Veel uitdagingen waarmee pedagogen geconfronteerd worden, zijn van nature complex.
Hoe langer een probleem aanhoudt, hoe waarschijnlijker het een complex vraagstuk betreft. Het oplossen van dit soort problemen vereist een specifieke aanpak. Uit mijn ervaring in samenwerking met pedagogen bij complexe kwesties, kan ik je vertellen welke veelvoorkomende fouten je in ieder geval moet vermijden.
Verlangen naar snelle oplossingen: Duurzame verandering vergt tijd. Als het jaren heeft gekost om op dit punt te belanden, zal het waarschijnlijk nog jaren duren om blijvende verbeteringen te realiseren. Belangrijk is echter dat er ergens beweging is, hoe klein ook.
Star vasthouden aan ineffectieve methoden: Herhaaldelijk dezelfde strategieën toepassen zonder enige verandering zal weinig vooruitgang opleveren. Het is cruciaal om te begrijpen dat verandering geleidelijk kan zijn en zich in kleine verschuivingen kan manifesteren, zoals veranderingen in denkwijze, een groter geloof in het behalen van doelen en een grotere bereidheid om te experimenteren. Elke vorm van beweging is essentieel.
Angst voor het verergeren van de situatie: Zoals eerder aangegeven, is het initiëren van enige vorm van verandering van essentieel belang. Als de situatie lijkt te verslechteren, is dit een teken dat verandering mogelijk is. Stilstand is achteruitgang. Uiteraard dient hierbij altijd de nodige voorzichtigheid in acht te worden genomen, met veiligheid als topprioriteit.
Door ervoor te zorgen dat je inspanningen leiden tot enige vorm van beweging, zelfs als deze niet precies overeenkomen met je oorspronkelijke doelen, zul je sneller resultaten boeken, zelfs als het einddoel nog in de verte ligt.
#Pedagogen #ComplexProblemSolving #Verandering #EffectieveAanpak #Motivatie #FoutenVermijden #Vooruitgang #Samenwerken #KennisDelen #ProfessioneleOntwikkeling #SociaalWerk #CliëntenMotivatie #Complexiteit #Beweging #Veiligheid #Successen #KleineVeranderingen #DapperePedagogen #Complexiteit #SysteemDenken
Nov 1
Veel uitdagingen waarmee pedagogen geconfronteerd worden, zijn van nature complex.
Hoe langer een probleem aanhoudt, hoe waarschijnlijker het een complex vraagstuk betreft. Het oplossen van dit soort problemen vereist een specifieke aanpak. Uit mijn ervaring in samenwerking met pedagogen bij complexe kwesties, kan ik je vertellen welke veelvoorkomende fouten je in ieder geval moet vermijden.
Verlangen naar snelle oplossingen: Duurzame verandering vergt tijd. Als het jaren heeft gekost om op dit punt te belanden, zal het waarschijnlijk nog jaren duren om blijvende verbeteringen te realiseren. Belangrijk is echter dat er ergens beweging is, hoe klein ook.
Star vasthouden aan ineffectieve methoden: Herhaaldelijk dezelfde strategieën toepassen zonder enige verandering zal weinig vooruitgang opleveren. Het is cruciaal om te begrijpen dat verandering geleidelijk kan zijn en zich in kleine verschuivingen kan manifesteren, zoals veranderingen in denkwijze, een groter geloof in het behalen van doelen en een grotere bereidheid om te experimenteren. Elke vorm van beweging is essentieel.
Angst voor het verergeren van de situatie: Zoals eerder aangegeven, is het initiëren van enige vorm van verandering van essentieel belang. Als de situatie lijkt te verslechteren, is dit een teken dat verandering mogelijk is. Stilstand is achteruitgang. Uiteraard dient hierbij altijd de nodige voorzichtigheid in acht te worden genomen, met veiligheid als topprioriteit.
Door ervoor te zorgen dat je inspanningen leiden tot enige vorm van beweging, zelfs als deze niet precies overeenkomen met je oorspronkelijke doelen, zul je sneller resultaten boeken, zelfs als het einddoel nog in de verte ligt.
#Pedagogen #ComplexProblemSolving #Verandering #EffectieveAanpak #Motivatie #FoutenVermijden #Vooruitgang #Samenwerken #KennisDelen #ProfessioneleOntwikkeling #SociaalWerk #CliëntenMotivatie #Complexiteit #Beweging #Veiligheid #Successen #KleineVeranderingen #DapperePedagogen #Complexiteit #SysteemDenken
...
Sociale problemen zijn vaak uitdagend om aan te pakken, zoals
complexe problemen dat nu eenmaal zijn. Het begrijpen van complexiteit kan je helpen met je dagelijkse werk als pedagoog. Het artikel "A complex systems
approach to the study of change in psychotherapy" duikt in de momenten
vlak vóór verandering plaatsvindt en biedt inzichten voor de praktijk.
Dus, als de huidige interventie niet lijkt te werken en je staat op het punt om op te geven, kijk dan eens of he deze signalen kunt vinden.
🤔Toegenomen variatie in de (ernst van het) probleem.
Wanneer je een breder scala aan symptomen of problemen ziet, is dit een teken dat de krachten die het probleem in stand houden aan het verschuiven zijn. Kleine veranderingen kunnen beginnen om de hele situatie te ontwarren, leidend tot significante verschuivingen en uiteindelijk een keerpunt. Denk eraan als het geleidelijk losmaken van de draden in een knoop, waardoor het mogelijk wordt om het hele probleem te ontrafelen.
Dus let op dingen zoals "goede dagen worden beter" en zelfs "slechte dagen worden slechter", die een variatie in symptomen aangeven en je laten weten dat je nog niet moet opgeven.
📉Vertraagde terugval.
Als een probleem niet permanent is opgelost, heeft het de neiging terug te keren naar ongewenste situaties, ondanks je inspanningen. Er zijn momenten waarop je denkt dat je succes hebt geboekt, om even later te merken dat alles weer bij het oude is. Maar als de tijd tussen succes en terugval aan het toenemen is, is dit een teken dat verandering op komst is.
Dus, wanneer je begint te merken dat er langere periodes zijn tussen succes en tegenslagen, zit je op de juiste weg!
Het werk als pedagoog houdt in dat je complexe sociale problemen moet aanpakken, wat uitdagend kan zijn. Als je je echter gefrustreerd voelt omdat je inspanningen, samen met die van je cliënten, niet lijken te leiden tot resultaten, let dan op deze signalen. Dingen gaan veranderen!
Okt 30
Sociale problemen zijn vaak uitdagend om aan te pakken, zoals
complexe problemen dat nu eenmaal zijn. Het begrijpen van complexiteit kan je helpen met je dagelijkse werk als pedagoog. Het artikel "A complex systems
approach to the study of change in psychotherapy" duikt in de momenten
vlak vóór verandering plaatsvindt en biedt inzichten voor de praktijk.
Dus, als de huidige interventie niet lijkt te werken en je staat op het punt om op te geven, kijk dan eens of he deze signalen kunt vinden.
🤔Toegenomen variatie in de (ernst van het) probleem.
Wanneer je een breder scala aan symptomen of problemen ziet, is dit een teken dat de krachten die het probleem in stand houden aan het verschuiven zijn. Kleine veranderingen kunnen beginnen om de hele situatie te ontwarren, leidend tot significante verschuivingen en uiteindelijk een keerpunt. Denk eraan als het geleidelijk losmaken van de draden in een knoop, waardoor het mogelijk wordt om het hele probleem te ontrafelen.
Dus let op dingen zoals "goede dagen worden beter" en zelfs "slechte dagen worden slechter", die een variatie in symptomen aangeven en je laten weten dat je nog niet moet opgeven.
📉Vertraagde terugval.
Als een probleem niet permanent is opgelost, heeft het de neiging terug te keren naar ongewenste situaties, ondanks je inspanningen. Er zijn momenten waarop je denkt dat je succes hebt geboekt, om even later te merken dat alles weer bij het oude is. Maar als de tijd tussen succes en terugval aan het toenemen is, is dit een teken dat verandering op komst is.
Dus, wanneer je begint te merken dat er langere periodes zijn tussen succes en tegenslagen, zit je op de juiste weg!
Het werk als pedagoog houdt in dat je complexe sociale problemen moet aanpakken, wat uitdagend kan zijn. Als je je echter gefrustreerd voelt omdat je inspanningen, samen met die van je cliënten, niet lijken te leiden tot resultaten, let dan op deze signalen. Dingen gaan veranderen!
...
In de wereld van persoonlijke ontwikkeling zijn `kleine` of `atomische` gewoonten momenteel zeer populair. Dit zijn eenvoudige handelingen die, wanneer regelmatig uitgevoerd, op de lange termijn grote positieve veranderingen in het leven kunnen bewerkstelligen. Als pedagogen kunnen we deze theorieën gebruiken om cliënten aan te moedigen subtiele aanpassingen te maken in hun dagelijkse routine. Dit roept de vraag op: welke gewoonten leveren de meest significante resultaten?
We moeten begrijpen dat gewoonten het product zijn van een complex systeem, en niet van aangeboren persoonlijke eigenschappen. Geïnspireerd door de wetenschap van complexe systemen, met name het werk van Donella Meadows, ontdekken we de volgende hints:
Het veranderen van de mindset: De mindset van een cliënt beïnvloedt hoe ze de wereld ervaren. Kleine gebeurtenissen, zoals een glimlach van een vreemde, kunnen worden geïnterpreteerd als vriendelijkheid of bron van onzekerheid. Cliënten kunnen kleine gewoonten aannemen, zoals dagelijkse affirmaties, dagboekschrijven of het stellen van haalbare doelen om een verschuiving in hun mindset te bevorderen.
Alternatieven voor hetzelfde doel vinden: Elk gedrag dient een doel. Als je begrijpt welke dieperliggende behoefte schuilgaat achter een specifieke gewoonte, kun je stappen zetten naar verandering. Moedig cliënten aan om alternatieve gewoonten te overwegen die hetzelfde doel vervullen. Dit kan betekenen dat ze manieren zoeken om ergens bij te horen zonder hun financiën te belasten of werken aan de kernbehoefte van ergens bij horen.
In essentie, terwijl we de wereld van kleine gewoonten verkennen, ontdekken we het potentieel voor ingrijpende verandering. Ook vanuit complexiteitstheorie begrijpen we dat kleine veranderingen uiteindelijk grote gevolgen kunnen hebben. Als pedagogen kunnen we deze kennis gebruiken om blijvende en positieve verschuivingen in het leven van onze cliënten te helpen realiseren.
Okt 27
In de wereld van persoonlijke ontwikkeling zijn `kleine` of `atomische` gewoonten momenteel zeer populair. Dit zijn eenvoudige handelingen die, wanneer regelmatig uitgevoerd, op de lange termijn grote positieve veranderingen in het leven kunnen bewerkstelligen. Als pedagogen kunnen we deze theorieën gebruiken om cliënten aan te moedigen subtiele aanpassingen te maken in hun dagelijkse routine. Dit roept de vraag op: welke gewoonten leveren de meest significante resultaten?
We moeten begrijpen dat gewoonten het product zijn van een complex systeem, en niet van aangeboren persoonlijke eigenschappen. Geïnspireerd door de wetenschap van complexe systemen, met name het werk van Donella Meadows, ontdekken we de volgende hints:
Het veranderen van de mindset: De mindset van een cliënt beïnvloedt hoe ze de wereld ervaren. Kleine gebeurtenissen, zoals een glimlach van een vreemde, kunnen worden geïnterpreteerd als vriendelijkheid of bron van onzekerheid. Cliënten kunnen kleine gewoonten aannemen, zoals dagelijkse affirmaties, dagboekschrijven of het stellen van haalbare doelen om een verschuiving in hun mindset te bevorderen.
Alternatieven voor hetzelfde doel vinden: Elk gedrag dient een doel. Als je begrijpt welke dieperliggende behoefte schuilgaat achter een specifieke gewoonte, kun je stappen zetten naar verandering. Moedig cliënten aan om alternatieve gewoonten te overwegen die hetzelfde doel vervullen. Dit kan betekenen dat ze manieren zoeken om ergens bij te horen zonder hun financiën te belasten of werken aan de kernbehoefte van ergens bij horen.
In essentie, terwijl we de wereld van kleine gewoonten verkennen, ontdekken we het potentieel voor ingrijpende verandering. Ook vanuit complexiteitstheorie begrijpen we dat kleine veranderingen uiteindelijk grote gevolgen kunnen hebben. Als pedagogen kunnen we deze kennis gebruiken om blijvende en positieve verschuivingen in het leven van onze cliënten te helpen realiseren.
...
Hoe ga jij als pedagogisch professional om met tegenslag? Als je interventie onvoldoende succes heeft? Als de opvoedsituatie niet echt verbeterd?
Geef je het op? Geef je je client de schuld? Geef je jezelf de schuld?
Het is jouw reactie op tegenslag die bepaalt wat de gevolgen zijn. Het is makkelijker om de moed erin te houden als je kunt (h)erkennen dat een probleem complex is. Complexe problemen zijn nu eenmaal lastig op te lossen. Gebrek aan succes is vervelend, maar geeft ook nieuwe informatie. Informatie die meer inzicht geeft in het complexe probleem en daardoor een goede oplossing dichterbij brengt.
Natuurlijk hebben we het liever in één keer goed. Maar weten dat een probleem complex is maakt het makkelijker om gebrek aan succes te accepteren, zonder dat er iemand fout is of de schuld krijgt.
Meer weten over pedagogische complexiteit en wat de gevolgen zijn voor jouw praktijk? Kijk dan op www.dapperepedagogen.nl.
#weerbaarheid #veerkracht #pedagogiek #complexiteit #complexeProblemen #complexeSystemen
Okt 25
Hoe ga jij als pedagogisch professional om met tegenslag? Als je interventie onvoldoende succes heeft? Als de opvoedsituatie niet echt verbeterd?
Geef je het op? Geef je je client de schuld? Geef je jezelf de schuld?
Het is jouw reactie op tegenslag die bepaalt wat de gevolgen zijn. Het is makkelijker om de moed erin te houden als je kunt (h)erkennen dat een probleem complex is. Complexe problemen zijn nu eenmaal lastig op te lossen. Gebrek aan succes is vervelend, maar geeft ook nieuwe informatie. Informatie die meer inzicht geeft in het complexe probleem en daardoor een goede oplossing dichterbij brengt.
Natuurlijk hebben we het liever in één keer goed. Maar weten dat een probleem complex is maakt het makkelijker om gebrek aan succes te accepteren, zonder dat er iemand fout is of de schuld krijgt.
Meer weten over pedagogische complexiteit en wat de gevolgen zijn voor jouw praktijk? Kijk dan op www.dapperepedagogen.nl.
#weerbaarheid #veerkracht #pedagogiek #complexiteit #complexeProblemen #complexeSystemen
...
Schrijf je dan in voor onze serie gratis podcasts. Na drie dagen weet je wat complexiteit is en waarom het belangrijk is voor jou.
Wist je dat er een besloten Facebookgroep is voor professionals die geïnteresseerd zijn in hardnekkige, complexe pedagogische problemen? Daar vind je nieuws, voorbeelden en informatie.
Wil je er ook bij? Dat kan! Meld je dan aan voor de groep van pedagogen die niet bang zijn voor complexiteit:
Je wordt niet zomaar een dappere pedagoog. Daarvoor heb je kennis en inzicht nodig. Daarom zijn er verschillende trainingen en workshops. Ook online! En met SKJ registratie!
Complexe problemen zijn speciale problemen. Die los je niet zomaar op. Kijk wat je kan doen.
Blijf op de hoogte van alle activiteiten en schrijf je in voor de nieuwsbrief
Deze website maakt gebruik van cookies. Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie: Privacybeleid