Socials

Heb je een interessant bericht gezien op social media? Kun je het niet meer vinden? Kijk dan hier welke berichten er op Instagram geplaatst zijn.

Werken met complexe pedagogische problemen kan lastig zijn.

Maar er is een (facebook) groep pedagogen die precies weet hoe dat voelt. 

Dus kom erbij voor advies, morele ondersteuning of je successen te vieren. 

Hoe meer zielen, hoe meer vreugd, dus kom erbij.

Je vindt de groep via de #linkinbio👆 

#pedagogiek #complexiteit #complexeProblemen #complexeSystemen #systeemDenken #dapperePedagogen

Werken met complexe pedagogische problemen kan lastig zijn.

Maar er is een (facebook) groep pedagogen die precies weet hoe dat voelt.

Dus kom erbij voor advies, morele ondersteuning of je successen te vieren.

Hoe meer zielen, hoe meer vreugd, dus kom erbij.

Je vindt de groep via de #linkinbio👆

#pedagogiek #complexiteit #complexeProblemen #complexeSystemen #systeemDenken #dapperePedagogen
...

2 0
Ik heb net het boek ” Weten wat je niet weet” van Adam Grant verslonden. Het kreeg lovende recensies van schrijvers die ik bewonder, zoals Malcolm Gladwell. 

De 320 pagina’s vlogen voorbij en ik heb veel aantekeningen gemaakt (digitaal natuurlijk)

Ik was op zoek naar de positieve kanten van onzekerheid, toen ik op ik op dit boek stuitte. 

Onzekerheid is bij complexe problemen is het nu eenmaal onvermijdelijk omdat je niet altijd weet wat je moet doen. De gevolgen van jouw acties zijn immers per definitie onvoorspelbaar.

Ik heb het met plezier gelezen. Op sommige punten inspirerend. Andere keren zette het me aan het denken.

Lees over de 6 dingen die ik inspirerend vond via de #linkinbio👆 

#ThinkingAgain #Onzekerheid #BeterDenken #Leervermogen #Groei #pedagogiek #complexiteit #complexeProblemen #complexeSystemen #dapperePedagogen

Ik heb net het boek ” Weten wat je niet weet” van Adam Grant verslonden. Het kreeg lovende recensies van schrijvers die ik bewonder, zoals Malcolm Gladwell.

De 320 pagina’s vlogen voorbij en ik heb veel aantekeningen gemaakt (digitaal natuurlijk)

Ik was op zoek naar de positieve kanten van onzekerheid, toen ik op ik op dit boek stuitte.

Onzekerheid is bij complexe problemen is het nu eenmaal onvermijdelijk omdat je niet altijd weet wat je moet doen. De gevolgen van jouw acties zijn immers per definitie onvoorspelbaar.

Ik heb het met plezier gelezen. Op sommige punten inspirerend. Andere keren zette het me aan het denken.

Lees over de 6 dingen die ik inspirerend vond via de #linkinbio👆

#ThinkingAgain #Onzekerheid #BeterDenken #Leervermogen #Groei #pedagogiek #complexiteit #complexeProblemen #complexeSystemen #dapperePedagogen
...

2 0
In deze complexe wereld is het verleidelijk om te grijpen naar simpele oplossingen. Maar zoals Stephanie Forrest zegt: "Complexiteit is niet het probleem. Het zijn de oplossingen die vaak te eenvoudig zijn."

Als pedagogen die met complexe problemen werken, weten we dat er geen pasklare antwoorden zijn. We navigeren door een web van factoren, perspectieven en behoeften, steeds op zoek naar de kleine dingen die het verschil kunnen maken.

In plaats van te zoeken naar snelle fixes, stellen we betere vragen. We verdiepen ons in de details, luisteren met aandacht en bevorderen open dialoog. Zo ontrafelen we de complexiteit en creëren we ruimte voor duurzame verandering.

Gelukkig zijn we niet alleen in deze uitdaging. Door samen te werken, te leren van elkaars ervaringen en kennis te delen, kunnen we effectiever navigeren door de complexiteit van de pedagogiek.

#Pedgogiek #Complexiteit #StephanieForrest #SysteemDenken #complexeSystemen #complexeProblemen #DapperePedagogen

In deze complexe wereld is het verleidelijk om te grijpen naar simpele oplossingen. Maar zoals Stephanie Forrest zegt: "Complexiteit is niet het probleem. Het zijn de oplossingen die vaak te eenvoudig zijn."

Als pedagogen die met complexe problemen werken, weten we dat er geen pasklare antwoorden zijn. We navigeren door een web van factoren, perspectieven en behoeften, steeds op zoek naar de kleine dingen die het verschil kunnen maken.

In plaats van te zoeken naar snelle fixes, stellen we betere vragen. We verdiepen ons in de details, luisteren met aandacht en bevorderen open dialoog. Zo ontrafelen we de complexiteit en creëren we ruimte voor duurzame verandering.

Gelukkig zijn we niet alleen in deze uitdaging. Door samen te werken, te leren van elkaars ervaringen en kennis te delen, kunnen we effectiever navigeren door de complexiteit van de pedagogiek.

#Pedgogiek #Complexiteit #StephanieForrest #SysteemDenken #complexeSystemen #complexeProblemen #DapperePedagogen
...

0 0
Nieuwe nieuwsbrief al gelezen? Zo niet, dan kun je hem hier vinden.

Dit keer zit er een klein kadootje bij! 🎁
En de mogelijkheid voor een gratis consult! 💬

Je kunt de nieuwsbrief vinden via de #linkinbio👆 

#onzekerheid #complexiteit #pedagogiek #systeemdenken #complexeProblemen #dapperePedagogen

Nieuwe nieuwsbrief al gelezen? Zo niet, dan kun je hem hier vinden.

Dit keer zit er een klein kadootje bij! 🎁
En de mogelijkheid voor een gratis consult! 💬

Je kunt de nieuwsbrief vinden via de #linkinbio👆

#onzekerheid #complexiteit #pedagogiek #systeemdenken #complexeProblemen #dapperePedagogen
...

0 0
De belangrijkste eigenschap van succesvolle pedagogen om te navigeren door #complex en #onvoorspelbare pedagogische problemen?

Aanpassingsvermogen!

Flexibel pedagogen blijven #OpnieuwDenken en passen zich aan op basis van nieuwe informatie.

Blijf #flexibel omdat situaties veranderen.

#pedagogiek #systeemdenken #dapperePedagogen #complexeProblemen #complexeSystemen #complexiteit #jeugdhulp

De belangrijkste eigenschap van succesvolle pedagogen om te navigeren door #complex en #onvoorspelbare pedagogische problemen?

Aanpassingsvermogen!

Flexibel pedagogen blijven #OpnieuwDenken en passen zich aan op basis van nieuwe informatie.

Blijf #flexibel omdat situaties veranderen.

#pedagogiek #systeemdenken #dapperePedagogen #complexeProblemen #complexeSystemen #complexiteit #jeugdhulp
...

2 0
Als een probleem complex is, helpt een simpel antwoord niet.

Kennis kan helpen.

Als een probleem complex is, helpt een simpel antwoord niet.

Kennis kan helpen.
...

2 0
Het belang van aandacht voor trauma in onze samenleving is de basis van deze podcast "Traumastapeling"

Veel trauma's vinden plaats achter gesloten deuren, in de privacy van mensen thuis. Elk jaar zijn er in Nederland ongeveer honderdduizend slachtoffers van seksueel misbruik. Nog veel meer kinderen worden getroffen door verschillende vormen van kindermishandeling, zoals geweld, verwaarlozing en manipulatie.

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat onze samenleving meer aandacht heeft voor trauma's? In de podcastserie "Traumastapeling" van Studio Noodzaak onderzoekt Julia von Graevenitz de impact van trauma op onze maatschappij. 

Ze spreekt met experts die zich zorgen maken over simplistische beelden (het is complex) van slachtoffers en daders, over de hulpverlening aan mensen met trauma en over het gebrek aan kennis bij professionals. 

Trauma raakt ons allemaal, en we moeten allemaal deel uitmaken van de oplossing.

Meer weten? Je vindt een link naar de podcast en het bijbehorende boek via de #linkinbio

#traumastapeling #complexiteit #dapperePedagogen

Het belang van aandacht voor trauma in onze samenleving is de basis van deze podcast "Traumastapeling"

Veel trauma`s vinden plaats achter gesloten deuren, in de privacy van mensen thuis. Elk jaar zijn er in Nederland ongeveer honderdduizend slachtoffers van seksueel misbruik. Nog veel meer kinderen worden getroffen door verschillende vormen van kindermishandeling, zoals geweld, verwaarlozing en manipulatie.

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat onze samenleving meer aandacht heeft voor trauma`s? In de podcastserie "Traumastapeling" van Studio Noodzaak onderzoekt Julia von Graevenitz de impact van trauma op onze maatschappij.

Ze spreekt met experts die zich zorgen maken over simplistische beelden (het is complex) van slachtoffers en daders, over de hulpverlening aan mensen met trauma en over het gebrek aan kennis bij professionals.

Trauma raakt ons allemaal, en we moeten allemaal deel uitmaken van de oplossing.

Meer weten? Je vindt een link naar de podcast en het bijbehorende boek via de #linkinbio

#traumastapeling #complexiteit #dapperePedagogen
...

0 0
Onzekerheid hoort erbij.

Je hoeft mij niet te geloven, er is voldoende onderzoek naar gedaan.

Als je werkt met complexe problemen zijn oplossingen nooit zeker. Dus geen wonder als je het even niet zeker weet.

Ik heb een hoofdstuk uit “Problem solving: Understanding complexity as uncertainty" voor je samengevat in deze blog. 

Je vindt daar ook de link naar de Engelstalige bron. 
Kijk via de #linkinbio voor de hele blog.

Onzekerheid hoort erbij.

Je hoeft mij niet te geloven, er is voldoende onderzoek naar gedaan.

Als je werkt met complexe problemen zijn oplossingen nooit zeker. Dus geen wonder als je het even niet zeker weet.

Ik heb een hoofdstuk uit “Problem solving: Understanding complexity as uncertainty" voor je samengevat in deze blog.

Je vindt daar ook de link naar de Engelstalige bron.
Kijk via de #linkinbio voor de hele blog.
...

2 0
Laat onzekerheid geen voedingsbodem zijn voor zelftwijfel.

Als je niet zeker weet wat je moet doen, zegt dat misschien niks over jou als pedagoog, en waarschijnlijk alles over de situatie waarin jij je bevindt. 

Omarm je onzekerheid die het gevolg is van de complexiteit van het probleem. 
Hier zijn 3 dingen die je kunt doen: 

- Bevorderen van samenwerking: Moedig onderlinge steun en continue leerprocessen aan, waarbij verschillende perspectieven en ervaringen worden gedeeld.

- Omarmen van het onbekende: Daag bestaande aannames uit en wees bereid om nieuwe benaderingen te verkennen. Onzekerheid biedt ruimte voor creativiteit en innovatie.

- Zoeken naar diverse perspectieven: Luister naar en leer van verschillende stemmen en ervaringen, zowel binnen als buiten je vakgebied.

Op deze manier kun je beter omgaan met onzekerheid en effectiever werken aan oplossingen voor complexe pedagogische problemen. 

Je kunt dit!

Laat onzekerheid geen voedingsbodem zijn voor zelftwijfel.

Als je niet zeker weet wat je moet doen, zegt dat misschien niks over jou als pedagoog, en waarschijnlijk alles over de situatie waarin jij je bevindt.

Omarm je onzekerheid die het gevolg is van de complexiteit van het probleem.
Hier zijn 3 dingen die je kunt doen:

- Bevorderen van samenwerking: Moedig onderlinge steun en continue leerprocessen aan, waarbij verschillende perspectieven en ervaringen worden gedeeld.

- Omarmen van het onbekende: Daag bestaande aannames uit en wees bereid om nieuwe benaderingen te verkennen. Onzekerheid biedt ruimte voor creativiteit en innovatie.

- Zoeken naar diverse perspectieven: Luister naar en leer van verschillende stemmen en ervaringen, zowel binnen als buiten je vakgebied.

Op deze manier kun je beter omgaan met onzekerheid en effectiever werken aan oplossingen voor complexe pedagogische problemen.

Je kunt dit!
...

2 0
Pedagogen worden regelmatig geconfronteerd met uitdagingen die het moeilijk maken om de beste beslissingen te nemen voor cliënten.

Ik heb ze waarschijnlijk allemaal gehoord in de meer dan 10 jaar dat ik ervaren pedagogen les geef. Te veel papierwerk, niet genoeg tijd en gebrek aan organisatorische ondersteuning, om er maar een paar te noemen. Hier is er een die je misschien verrast:

Het grootste struikelblok ligt in een beperkt begrip van de dynamiek van het probleem.

Het probleem is dat we vaak niet het hele plaatje kunnen zien;  hoe dingen met elkaar verbonden zijn.

Complexe problemen zijn nooit het gevolg van één specifieke oorzaak, er zullen altijd verschillende zijn. Maar al deze oorzaken worden ook beïnvloed door andere dingen. Als je een stuk papier pakt en al deze oorzaken en hun invloed tekent, zul je zien dat het resultaat een web van onderling verbonden oorzaken is.

Dit maakt het moeilijk om te voorspellen hoe onze beslissingen zullen uitpakken, en soms kunnen goedbedoelde acties zelfs onbedoelde problemen veroorzaken.

Maar er is goed nieuws!

Het leren over complexiteitstheorie zal je helpen te begrijpen hoe complexe problemen werken. Het leert ons dat zelfs kleine veranderingen in complexe situaties verrassende effecten kunnen hebben, zoals rimpelingen in een vijver. Je leert het grotere plaatje te zien in plaats van je alleen te focussen op één stukje tegelijk.

Door te begrijpen hoe complexe situaties werken, kunnen pedagogen betere beslissingen nemen. In plaats van op zoek te gaan naar één eenvoudig antwoord, kunnen ze:

- Met verschillende mensen praten om dingen vanuit verschillende perspectieven te zien.
- Leren van wat eerder heeft gewerkt in vergelijkbare situaties.
- Flexibel zijn en hun aanpak aanpassen naarmate ze meer leren.

Ook al kunnen dingen onzeker zijn, complexiteitstheorie helpt pedagogen geïnformeerde keuzes te maken, zelfs met beperkte informatie. 

Dit vergroot de kans op het creëren van positieve en blijvende veranderingen.

Pedagogen worden regelmatig geconfronteerd met uitdagingen die het moeilijk maken om de beste beslissingen te nemen voor cliënten.

Ik heb ze waarschijnlijk allemaal gehoord in de meer dan 10 jaar dat ik ervaren pedagogen les geef. Te veel papierwerk, niet genoeg tijd en gebrek aan organisatorische ondersteuning, om er maar een paar te noemen. Hier is er een die je misschien verrast:

Het grootste struikelblok ligt in een beperkt begrip van de dynamiek van het probleem.

Het probleem is dat we vaak niet het hele plaatje kunnen zien; hoe dingen met elkaar verbonden zijn.

Complexe problemen zijn nooit het gevolg van één specifieke oorzaak, er zullen altijd verschillende zijn. Maar al deze oorzaken worden ook beïnvloed door andere dingen. Als je een stuk papier pakt en al deze oorzaken en hun invloed tekent, zul je zien dat het resultaat een web van onderling verbonden oorzaken is.

Dit maakt het moeilijk om te voorspellen hoe onze beslissingen zullen uitpakken, en soms kunnen goedbedoelde acties zelfs onbedoelde problemen veroorzaken.

Maar er is goed nieuws!

Het leren over complexiteitstheorie zal je helpen te begrijpen hoe complexe problemen werken. Het leert ons dat zelfs kleine veranderingen in complexe situaties verrassende effecten kunnen hebben, zoals rimpelingen in een vijver. Je leert het grotere plaatje te zien in plaats van je alleen te focussen op één stukje tegelijk.

Door te begrijpen hoe complexe situaties werken, kunnen pedagogen betere beslissingen nemen. In plaats van op zoek te gaan naar één eenvoudig antwoord, kunnen ze:

- Met verschillende mensen praten om dingen vanuit verschillende perspectieven te zien.
- Leren van wat eerder heeft gewerkt in vergelijkbare situaties.
- Flexibel zijn en hun aanpak aanpassen naarmate ze meer leren.

Ook al kunnen dingen onzeker zijn, complexiteitstheorie helpt pedagogen geïnformeerde keuzes te maken, zelfs met beperkte informatie.

Dit vergroot de kans op het creëren van positieve en blijvende veranderingen.
...

2 0
Als je zeker weet dat je iets weet, heb je geen reden om naar gaten of fouten in je kennis te zoeken - laat staan ze aan te vullen of te corrigeren.

#Onzekerheid en #zelftwijfel kunnen je superkracht zijn!

Als je zeker weet dat je iets weet, heb je geen reden om naar gaten of fouten in je kennis te zoeken - laat staan ze aan te vullen of te corrigeren.

#Onzekerheid en #zelftwijfel kunnen je superkracht zijn!
...

1 0
De nieuwe nieuwsbrief is uit. 

De inhoud zelf is al de moeite waard, als zeg ik het zelf, maar er staan ook verwijzingen in naar nog meer leesvoer.

Je kunt de nieuwsbrief vinden via de #linkinbio👆 

Mocht je hem elke maand in je mailbox willen hebben, dan vind je onderaan de nieuwsbrief een aanmeldlink.

De nieuwe nieuwsbrief is uit.

De inhoud zelf is al de moeite waard, als zeg ik het zelf, maar er staan ook verwijzingen in naar nog meer leesvoer.

Je kunt de nieuwsbrief vinden via de #linkinbio👆

Mocht je hem elke maand in je mailbox willen hebben, dan vind je onderaan de nieuwsbrief een aanmeldlink.
...

1 0

Interesse?

Schrijf je dan in voor onze serie gratis podcasts. Na drie dagen weet je wat complexiteit is en waarom het belangrijk is voor jou. 

Meer Inhoud?

Wist je dat er een besloten Facebookgroep is voor professionals die geïnteresseerd zijn in hardnekkige, complexe pedagogische problemen? Daar vind je nieuws, voorbeelden en informatie. 

Wil je er ook bij? Dat kan! Meld je dan aan voor de groep van pedagogen die niet bang zijn voor complexiteit:

Trainingen?

Je wordt niet zomaar een dappere pedagoog. Daarvoor heb je kennis en inzicht nodig. Daarom zijn er verschillende trainingen en workshops. Ook online! En met SKJ registratie!

Waarom?

Complexe problemen zijn speciale problemen. Die los je niet zomaar op. Kijk wat je kan doen.

dynamiek in pedagogiek

Wat zoek je?

dynamiek in pedagogiek

Deze website maakt gebruik van cookies. Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie: Privacybeleid​