Socials

Heb je een interessant bericht gezien op social media? Kun je het niet meer vinden? Kijk dan hier welke berichten er op Instagram geplaatst zijn.

Dit keer geen echte podcast, maar een playlist van tedTalks over burn-out. Er gaat er geen een specifiek over complexiteit. Maar het laat zien wat er een verschillende meningen en zienswijzen zijn. En als #dapperePedagoog weet je dat al die meningen elkaar niet echt tegenspreken. Ze versimpelen het probleem tot het behapbaar is. Maar eigenlijk is het complex: het is allemaal waar!

#linkinbiošŸ‘† 

#burnout #podcast #tedtalks #complexiteit #complexeProblemen #complexeSystemen #pedagogiek #systeemdenken #dapperePedagogen #weigerTeVersimpelen

Dit keer geen echte podcast, maar een playlist van tedTalks over burn-out. Er gaat er geen een specifiek over complexiteit. Maar het laat zien wat er een verschillende meningen en zienswijzen zijn. En als #dapperePedagoog weet je dat al die meningen elkaar niet echt tegenspreken. Ze versimpelen het probleem tot het behapbaar is. Maar eigenlijk is het complex: het is allemaal waar!

#linkinbiošŸ‘†

#burnout #podcast #tedtalks #complexiteit #complexeProblemen #complexeSystemen #pedagogiek #systeemdenken #dapperePedagogen #weigerTeVersimpelen
...

2 1
Burn-out is ingewikkeld en complex. Dat vind ik niet alleen, daar is ook wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Als je geĆÆnteresseerd bent, kijk dan eens naar deze blog. Je vindt daar ook een link naar het oorspronkelijke Engelstalige artikel.
Ook interessant als je wilt weten hoe je zo'n diagram nou maakt.
 #linkinbiošŸ‘† 

#burnout  #pedagogiek #complexiteit #complexeProblemen #complexeSystemen #visualiserenComplexeSystemen #cld #dapperepedagogen

Burn-out is ingewikkeld en complex. Dat vind ik niet alleen, daar is ook wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Als je geĆÆnteresseerd bent, kijk dan eens naar deze blog. Je vindt daar ook een link naar het oorspronkelijke Engelstalige artikel.
Ook interessant als je wilt weten hoe je zo'n diagram nou maakt.
#linkinbiošŸ‘†

#burnout #pedagogiek #complexiteit #complexeProblemen #complexeSystemen #visualiserenComplexeSystemen #cld #dapperepedagogen
...

5 0
Ik ben zelf niet zo'n hardloper. Maar als ik de hond uitlaat, heb ik vaak een podcast opstaan. Ik vind het een makkelijke manier om wat kennis op te doen. En als het interessant is, zoek ik thuis meer informatie op.

Zo kun jij de eerste stappen zetten om een dappere pedagoog te worden. Zo'n pedagoog die niet bang is voor complexiteit. Schrijf je in voor drie gratis podcasts dan weet je of complexiteit iets is waar je mee te maken hebt. En als dat zo is, wat je er dan mee moet. 

#pedagogiek #complexiteit #systeemDenken #complexeSystemen #complexeProblemen #gratisPodcast #podcasts

Ik ben zelf niet zo'n hardloper. Maar als ik de hond uitlaat, heb ik vaak een podcast opstaan. Ik vind het een makkelijke manier om wat kennis op te doen. En als het interessant is, zoek ik thuis meer informatie op.

Zo kun jij de eerste stappen zetten om een dappere pedagoog te worden. Zo'n pedagoog die niet bang is voor complexiteit. Schrijf je in voor drie gratis podcasts dan weet je of complexiteit iets is waar je mee te maken hebt. En als dat zo is, wat je er dan mee moet.

#pedagogiek #complexiteit #systeemDenken #complexeSystemen #complexeProblemen #gratisPodcast #podcasts
...

7 0
Stop met zoeken naar de schuldige, en start met vragen "Wat is het systeem?" 

Donella Meadows is mijn held als het gaat over complexiteit. Ze was milieuwetenschapper en vooral bekend van haar werk voor de Club van Rome.  Een heel ander vakgebied, maar complexiteit is complexiteit, ongeacht het vakgebied. 

Wat kunnen wij als pedagogen van haar leren als het gaat om complexe problemen? 

Nou bijvoorbeeld dat er nooit 1 oorzaak is, 1 schuldige. Het is het systeem dat het gedrag laat ontstaan. EĆ©n iemand de schuld geven en/of proberen te veranderen, gaat dus waarschijnlijk niet werken. 
Het hele systeem moet kantelen.

#pedagogiek #systeemdenken #complexeSystemen #complexeProblemen #complexiteit #NiemandIsSchuldig #donellaMeadows #citaat

Stop met zoeken naar de schuldige, en start met vragen "Wat is het systeem?"

Donella Meadows is mijn held als het gaat over complexiteit. Ze was milieuwetenschapper en vooral bekend van haar werk voor de Club van Rome. Een heel ander vakgebied, maar complexiteit is complexiteit, ongeacht het vakgebied.

Wat kunnen wij als pedagogen van haar leren als het gaat om complexe problemen?

Nou bijvoorbeeld dat er nooit 1 oorzaak is, 1 schuldige. Het is het systeem dat het gedrag laat ontstaan. EĆ©n iemand de schuld geven en/of proberen te veranderen, gaat dus waarschijnlijk niet werken.
Het hele systeem moet kantelen.

#pedagogiek #systeemdenken #complexeSystemen #complexeProblemen #complexiteit #NiemandIsSchuldig #donellaMeadows #citaat
...

10 0
Dappere pedagogen zijn professionals die niet bang zijn complexiteit. 

Maar weigeren om te versimpelen wordt je niet altijd in dank afgenomen. Iedereen heeft namelijk liever dat het probleem simpel is. Je baas, je cliƫnt, je collega's.

Er is een facebookgroep met pedagogische professionals die het wel snappen. Professionals die weten hoe complex het kan zijn. 

Kom bij de groep! Hoe meer zielen, hoe meer vreugd. (en hoe meer kennis, mogelijke oplossingen, steun, input enz.) 

Volg de #linkinbiošŸ‘† en scroll door naar "meer inhoud?"

Dappere pedagogen zijn professionals die niet bang zijn complexiteit.

Maar weigeren om te versimpelen wordt je niet altijd in dank afgenomen. Iedereen heeft namelijk liever dat het probleem simpel is. Je baas, je cliƫnt, je collega's.

Er is een facebookgroep met pedagogische professionals die het wel snappen. Professionals die weten hoe complex het kan zijn.

Kom bij de groep! Hoe meer zielen, hoe meer vreugd. (en hoe meer kennis, mogelijke oplossingen, steun, input enz.)

Volg de #linkinbiošŸ‘† en scroll door naar "meer inhoud?"
...

4 0
Goed begin, halve werk!

Het jaar goed beginnen door deze maand alvast 6 SKJ punten te halen? En tegelijkertijd iets echt nieuws leren? 
Schrijf je dan in voor de online-module Basiskennis Complexe Pedagogische Systemen!

Volg de #linkinbiošŸ‘ˆ 

Wel leren, maar (nog) geen zin/tijd/geld? Sluit je dan aan bij de dappere pedagogen door lid te worden van onze faceboekgroep: ook te vinden via diezelfde #linkinbiošŸ‘† 

#pedagogiek #SKJ #complexiteit #systeemDenken #complexeSystemen #hardnekkigeProblemen #complexeProblemen #dapperePedagogen

Goed begin, halve werk!

Het jaar goed beginnen door deze maand alvast 6 SKJ punten te halen? En tegelijkertijd iets echt nieuws leren?
Schrijf je dan in voor de online-module Basiskennis Complexe Pedagogische Systemen!

Volg de #linkinbiošŸ‘ˆ

Wel leren, maar (nog) geen zin/tijd/geld? Sluit je dan aan bij de dappere pedagogen door lid te worden van onze faceboekgroep: ook te vinden via diezelfde #linkinbiošŸ‘†

#pedagogiek #SKJ #complexiteit #systeemDenken #complexeSystemen #hardnekkigeProblemen #complexeProblemen #dapperePedagogen
...

5 0
Ik ben altijd op zoek naar (psychologische) verschijnselen die je ook kunt bekijken door een complexe bril. De afgelopen week hoorde ik op verschillende plekken dat burn-out een serieus probleem lijkt te worden in Nederland. 

Burn-out wordt veroorzaakt door opeenstapeling of combinatie van verschillende factoren. Klinkt complex? Is het ook!

Meer weten? 
volg de #linkinbiošŸ‘† 

#pedagogiek #psychologie #burnout #mentaleGezondheid #systeemDenken #complexiteit #complexeSystemen #complexeProblemen #opleidingen #SKJ

Ik ben altijd op zoek naar (psychologische) verschijnselen die je ook kunt bekijken door een complexe bril. De afgelopen week hoorde ik op verschillende plekken dat burn-out een serieus probleem lijkt te worden in Nederland.

Burn-out wordt veroorzaakt door opeenstapeling of combinatie van verschillende factoren. Klinkt complex? Is het ook!

Meer weten?
volg de #linkinbiošŸ‘†

#pedagogiek #psychologie #burnout #mentaleGezondheid #systeemDenken #complexiteit #complexeSystemen #complexeProblemen #opleidingen #SKJ
...

5 1
Als de patronen breken, gaat er een nieuwe wereld open - Tuli Kupferburg

Ooit echt goed gekeken naar een patroon? Het zijn gewoon figuurtjes. Het wordt pas een patroon als je de figuurtjes op een bepaalde manier samenvoegt. Heel veel losse figuurtjes zijn niks bijzonders, veel figuurtjes samen in een bepaalde relatie tot elkaar geeft een patroon.

Gefeliciteerd, Je hebt net een van de belangrijkste concepten van complexiteit geleerd. Je weet nu wat emergentie is! Het zijn niet de individuele componenten (figuurtjes) die het verrassend en mooi maken. De onderlinge relatie maakt de schoonheid. 

En zo is het ook bij complexe pedagogische problemen. Het zijn niet de individuele probleemelementen die het probleem maken, het is de verhouding/relatie tussen de probleemelementen.

En je kan de analogie nog verder doortrekken. Soms zie je de elementen en de relaties niet goede omdat je vooral het patroon ziet; alleen het bos en niet de bomen. Pas om het moment dat het patroon verstoort raakt, vallen de elementen en hun relaties op. 

De truc? De elementen en/of de relaties zo wijzigen, dat er een ander patroon ontstaat. Een beter, mooi, positiever, functioneler gedragspatroon. Maar dan moet je wel eerst kijken. 

Meer weten? bekijk de #linkinbio

#dapperePedagogen #complexiteit #systeemDenken #complexeSystemen #complexeProblemen #pedagogiek #SKJ #opleidingen #emergentie #metafoor #patronen

Als de patronen breken, gaat er een nieuwe wereld open - Tuli Kupferburg

Ooit echt goed gekeken naar een patroon? Het zijn gewoon figuurtjes. Het wordt pas een patroon als je de figuurtjes op een bepaalde manier samenvoegt. Heel veel losse figuurtjes zijn niks bijzonders, veel figuurtjes samen in een bepaalde relatie tot elkaar geeft een patroon.

Gefeliciteerd, Je hebt net een van de belangrijkste concepten van complexiteit geleerd. Je weet nu wat emergentie is! Het zijn niet de individuele componenten (figuurtjes) die het verrassend en mooi maken. De onderlinge relatie maakt de schoonheid.

En zo is het ook bij complexe pedagogische problemen. Het zijn niet de individuele probleemelementen die het probleem maken, het is de verhouding/relatie tussen de probleemelementen.

En je kan de analogie nog verder doortrekken. Soms zie je de elementen en de relaties niet goede omdat je vooral het patroon ziet; alleen het bos en niet de bomen. Pas om het moment dat het patroon verstoort raakt, vallen de elementen en hun relaties op.

De truc? De elementen en/of de relaties zo wijzigen, dat er een ander patroon ontstaat. Een beter, mooi, positiever, functioneler gedragspatroon. Maar dan moet je wel eerst kijken.

Meer weten? bekijk de #linkinbio

#dapperePedagogen #complexiteit #systeemDenken #complexeSystemen #complexeProblemen #pedagogiek #SKJ #opleidingen #emergentie #metafoor #patronen
...

5 0
De eerste nieuwsbrief van dit jaar is uit. Niet in je virtuele brievenbus gehad? Dan kan je vinden onder de #linkinbiošŸ‘† 
Als je hem elke maand automatisch wilt krijgen, dan staat er onderaan de nieuwsbrief een link om je aan te melden. Kan ook via de website natuurlijk.

De eerste nieuwsbrief van dit jaar is uit. Niet in je virtuele brievenbus gehad? Dan kan je vinden onder de #linkinbiošŸ‘†
Als je hem elke maand automatisch wilt krijgen, dan staat er onderaan de nieuwsbrief een link om je aan te melden. Kan ook via de website natuurlijk.
...

4 0
Nieuw jaar, nieuwe kansen!

Ik ben terug van een weekje Veluwe. Lekker gegeten, lekker gewandeld en veel nieuwe ideeƫn opgedaan. Een van mijn goede voornemens is om meer samenwerkingsrelaties aan te gaan. Bijvoorbeeld samen schrijven of samen een presentatie geven. Lijkt het je leuk om iets met mij te doen, laat me dat dan weten! Dan kunnen we kijken wat er mogelijk is.

#pedagogiek #dapperePedagogen #systeemDenken #dynamischeSystemen #complexeSystemen #hardnekkigeProblemen

Nieuw jaar, nieuwe kansen!

Ik ben terug van een weekje Veluwe. Lekker gegeten, lekker gewandeld en veel nieuwe ideeƫn opgedaan. Een van mijn goede voornemens is om meer samenwerkingsrelaties aan te gaan. Bijvoorbeeld samen schrijven of samen een presentatie geven. Lijkt het je leuk om iets met mij te doen, laat me dat dan weten! Dan kunnen we kijken wat er mogelijk is.

#pedagogiek #dapperePedagogen #systeemDenken #dynamischeSystemen #complexeSystemen #hardnekkigeProblemen
...

6 0

Fijne kerst! ...

5 0
Als dappere pedagogen doen we ons best om mensen te helpen. Maar soms lukt het niet. Dan is het goed om je te realiseren dat een slecht systeem het altijd zal winnen van een goed mens.

Systeemdenken is dus een must, zeker voor hardnekkige pedagogische problemen.

#Systeemdenken #complexeSystemen #complexeProblemen #pedagogiek #complexiteit #hardnekkigeProblemen

Als dappere pedagogen doen we ons best om mensen te helpen. Maar soms lukt het niet. Dan is het goed om je te realiseren dat een slecht systeem het altijd zal winnen van een goed mens.

Systeemdenken is dus een must, zeker voor hardnekkige pedagogische problemen.

#Systeemdenken #complexeSystemen #complexeProblemen #pedagogiek #complexiteit #hardnekkigeProblemen
...

4 0
Je leert een systeem pas kennen als je het probeert te veranderen. Dan pas zie je de feedbackloop die de status quo in stand houden. Edgar H. Schein.

Denk daar maar eens over na. Het betekent dat de eerste keer dat je een keuze maakt voor een interventie, deze keuze gebaseerd is op onvolledig informatie. En wat is dan de kans op succes? Als dappere pedagoog moet je dus altijd rekening houden met het niet-succesvol zijn van je interventie. Zeker als dit de eerste keer is.

Maar realiseer je je ook wat dat voor de cliƫnt met complexe problemen betekent. De eerste interventies zijn gedoemd te mislukken. Vraag je om hulp, doe je je best, werk het niet. Daar zou je gefrustreerd van kunnen worden. Of misschien hopeloos?

Scheppen van verwachtingen is dus heel belangrijk!

#pedagogiek #systeemDenken #complexeSystemen #complexeProblemen #complexiteit #feedbackloops #dapperePedagogen #opleidingen #SKJ

Je leert een systeem pas kennen als je het probeert te veranderen. Dan pas zie je de feedbackloop die de status quo in stand houden. Edgar H. Schein.

Denk daar maar eens over na. Het betekent dat de eerste keer dat je een keuze maakt voor een interventie, deze keuze gebaseerd is op onvolledig informatie. En wat is dan de kans op succes? Als dappere pedagoog moet je dus altijd rekening houden met het niet-succesvol zijn van je interventie. Zeker als dit de eerste keer is.

Maar realiseer je je ook wat dat voor de cliƫnt met complexe problemen betekent. De eerste interventies zijn gedoemd te mislukken. Vraag je om hulp, doe je je best, werk het niet. Daar zou je gefrustreerd van kunnen worden. Of misschien hopeloos?

Scheppen van verwachtingen is dus heel belangrijk!

#pedagogiek #systeemDenken #complexeSystemen #complexeProblemen #complexiteit #feedbackloops #dapperePedagogen #opleidingen #SKJ
...

10 0
Complexiteit is lastig. Complexe pedagogische problemen zijn dus lastig. 'Gewoon' je werk doen heeft dan vaak onvoldoende resultaten. Met als gevolg frustratie bij jou en je cliƫnt. Misschien ontstaat er wel gebrek aan vertrouwen door het uitblijven van blijvende resultaten. 

Werken met complexe pedagogische vergt een bepaalde mindset maar ook specifieke kennis en vaardigheden.

Meer weten?

Lees over het oplossen van complexe pedagogische problemen via de #linkinbio 
#pedagogiek #systeemdenken #complexeSystemen #complexeProblemen #complexiteit #dapperePedagogen #SKJ

Complexiteit is lastig. Complexe pedagogische problemen zijn dus lastig. 'Gewoon' je werk doen heeft dan vaak onvoldoende resultaten. Met als gevolg frustratie bij jou en je cliƫnt. Misschien ontstaat er wel gebrek aan vertrouwen door het uitblijven van blijvende resultaten.

Werken met complexe pedagogische vergt een bepaalde mindset maar ook specifieke kennis en vaardigheden.

Meer weten?

Lees over het oplossen van complexe pedagogische problemen via de #linkinbio
#pedagogiek #systeemdenken #complexeSystemen #complexeProblemen #complexiteit #dapperePedagogen #SKJ
...

6 0
Er zitten nog net wat blaadjes aan de bomen. Een herfstwandeling kan nog net. Genieten van de geuren en kleuren van de herfst. 
Als je je soms schuldig voelt om deze tijd voor jezelf te pakken, kun je altijd het nuttige met het aangename verenigen. Bijvoorbeeld door onze gratis podcasts te beluisteren over hoe het komt dat het soms zo lastig is om cliƫnten te helpen. Als je dat snapt, heb je de eerste stappen gezet om ook een dappere pedagoog te worden. 

Schrijf je hier in via de #linkinbiošŸ‘† 

#pedagogiek #hardnekkigeProblemen #complexeProblemen #systeemDenken #opleidingen #dapperePedagogen #podcast

Er zitten nog net wat blaadjes aan de bomen. Een herfstwandeling kan nog net. Genieten van de geuren en kleuren van de herfst.
Als je je soms schuldig voelt om deze tijd voor jezelf te pakken, kun je altijd het nuttige met het aangename verenigen. Bijvoorbeeld door onze gratis podcasts te beluisteren over hoe het komt dat het soms zo lastig is om cliƫnten te helpen. Als je dat snapt, heb je de eerste stappen gezet om ook een dappere pedagoog te worden.

Schrijf je hier in via de #linkinbiošŸ‘†

#pedagogiek #hardnekkigeProblemen #complexeProblemen #systeemDenken #opleidingen #dapperePedagogen #podcast
...

7 0
Ik ben altijd op zoek naar nieuwe, Nederlandstalige podcasts. Die luister ik als ik de hond uitlaat, of onderweg naar een afspraak. En natuurlijk deel ik ze met jullie. Vandaag kwam ik op mijn zoektocht bij het onderzoeksinstituut ā€œChild Development and Educationā€ van de  Universiteit van Amsterdam. 

In de podcast Over Onderwijs & Opvoeding delen onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam de laatste inzichten uit wetenschappelijk onderzoek. Wat weten we over het leren en ontwikkelen van kinderen, jongeren en (jong)volwassenen? Welke factoren spelen hierin een rol en hoe kunnen we deze beĆÆnvloeden?

Deze podcast richt zich op professionals en beleidsmakers, en iedereen die meer wil weten over onderwijs en opvoeden. 

Volg de #linkinbiošŸ‘ˆ voor de link naar de podcast.

#pedagogiek #dapperePedagogen #podcast #systeemDenken #complexeSystemen #complexeProblemen #complexiteit #Onderwijs #Opvoeding #SKJ #opleidingen

Ik ben altijd op zoek naar nieuwe, Nederlandstalige podcasts. Die luister ik als ik de hond uitlaat, of onderweg naar een afspraak. En natuurlijk deel ik ze met jullie. Vandaag kwam ik op mijn zoektocht bij het onderzoeksinstituut ā€œChild Development and Educationā€ van de Universiteit van Amsterdam.

In de podcast Over Onderwijs & Opvoeding delen onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam de laatste inzichten uit wetenschappelijk onderzoek. Wat weten we over het leren en ontwikkelen van kinderen, jongeren en (jong)volwassenen? Welke factoren spelen hierin een rol en hoe kunnen we deze beĆÆnvloeden?

Deze podcast richt zich op professionals en beleidsmakers, en iedereen die meer wil weten over onderwijs en opvoeden.

Volg de #linkinbiošŸ‘ˆ voor de link naar de podcast.

#pedagogiek #dapperePedagogen #podcast #systeemDenken #complexeSystemen #complexeProblemen #complexiteit #Onderwijs #Opvoeding #SKJ #opleidingen
...

6 0

Interesse?

Schrijf je dan in voor onze serie gratis podcasts. Na drie dagen weet je wat complexiteit is en waarom het belangrijk is voor jou.Ā 

Meer Inhoud?

Wist je dat er een besloten Facebookgroep is voor professionals die geĆÆnteresseerd zijn in hardnekkige, complexe pedagogische problemen? Daar vind je nieuws, voorbeelden en informatie.Ā 

Wil je er ook bij? Dat kan! Meld je dan aan voor de groep van pedagogen die niet bang zijn voor complexiteit:

SKJ registratie?

Je wordt niet zomaar een dappere pedagoog. Daarvoor heb je kennis en inzicht nodig. Daarom zijn er verschillende cursussen en workshops. Ook online! En met SKJ registratie!

even spieken?

Benieuwd hoe zo’n online opleiding eruit ziet en of het wat voor jou is?Ā 

Wat zoek je?

Meer weten over hardnekkige pedagogische problemen?

podcast aanvragen

Ik stuur je drie dagen lang, elke dag een podcast waarin ik je vertel wat hardnekkige pedagogische problemen zo bijzonder maakt en wat dat voor jou als professional betekent.

dynamiek in pedagogiek

Deze website maakt gebruik van cookies. Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie: Privacybeleidā€‹