Over Complexiteit

Complexiteit is niet nieuw, maar verrassend weinig aanwezig in de pedagogiek. Hier een korte inleiding

Systemen tekenen (stap 4)

5 stappen voor een causaal diagram Een plaatje van een complex systeem kan een hoop informatie opleveren. Systemen zijn vaak zo complex dat taal (per definitie lineair) de wederzijdse beïnvloeding niet goed duidelijk kan maken. Een plaatje kan dat wel. Zo’n plaatje met alle beïnvloedingsrelaties noemen we een causaaldiagram. Zo’n diagram kan een hoop inzicht […]

Bewegen in complexiteit

Er is niet veel informatie over complexiteit in het Nederlands. En dan al helemaal niet over pedagogiek. De Hogeschool Utrecht heeft wel een boekje uitgegeven waar in ieder geval onderwijs aan de orde komt. De moeite waard voor iedereen die in het onderwijs werkt of iets met organisaties doet (doen we dat niet allemaal?). Of gewoon omdat je geïnteresseerd bent natuurlijk.

Hefboom

Door het gebruik van een hefboom kun je met kleine veranderingen grote effecten gebruiken. Ook in de pedagogiek.

Systemen tekenen (stap 3)

Een plaatje van een complex systeem kan een hoop informatie opleveren, maar zijn soms lastig te maken. Hier stap 3 in het naken van zo’n causaal diagram.

Systemen tekenen (stap 2)

5 stappen voor een causaal diagram Een plaatje van een complex systeem kan een hoop informatie opleveren. Systemen zijn vaak zo complex dat taal (per definitie lineair) de wederzijdse beïnvloeding niet goed duidelijk kan maken. Een plaatje kan dat wel. Zo’n plaatje met alle beïnvloedingsrelaties noemen we een causaal diagram. Zo’n diagram kan een hoop […]

Groepsvorming, maar dan complex

Je hebt van die pedagogische onderwerpen waar de complexiteit vanaf springt, zoals bijvoorbeeld Tuckmans stadia van groepsvorming.  Je kent ze misschien wel als Forming, Storming, Norming, Performing. Zo niet, lees dan even deze wikipedia pagina. De stadia die daar beschreven worden komen heel mooi overeen met het idee van zelforganisatie, zoals beschreven in deze blog. […]

Zelforganisatie en evenwicht

sneeuwvlokken

Een fundamenteel kenmerk van complexe systemen is dat het bestaat uit veel (of in ieder geval een aantal) onderdelen die verbonden zijn door hun interactie. Elk onderdeel heeft zijn eigen kenmerken en interacties. Elk onderdeel is dus te onderscheiden van de andere elementen en bepaalt zelf wat het doet. Aan de andere kant is elk […]

Complexe systemen in de praktijk (1)

Complexe systemen lijken zoiets theoretisch, iets voor de schoolbanken en niet voor de praktijk. Niets in minder waar! Kijk naar mijn gesprek met Marianne Langemeijer van Opvoedopstellingen. Herken jij de complexe concepten? Meer weten over opvoedopstellingen? www.opvoedopstellingen.nl

Systemen tekenen (stap 1)

Plaatjes van alle invloeden die er zijn in een systeem kunnen heel handig zijn. Maar hoe maak je ze?