dynamiek in pedagogiek

Dynamiek in Pedagogiek

Opdracht: Verschillende visies

In de vorige les heb ik je een opdracht gegeven om een probleem voor te leggen aan verschillende professionals en te vragen wat zij denken dat de oorzaak is van dat probleem. Misschien dacht je, duh, maar ik wil je toch vragen om deze opdracht is uit te voeren. Bedenken dat iets waar is, heeft […]

Dappere pedagogen

Dit is de afsluiting van deze gratis training “Visualiseren van complexe pedagogische problemen”.  Heel kort samengevat: Als je erkend hebt dat een probleem complex is, kan het oplosproces starten. Om enige kans op succes te hebben, moet je weten hoe een probleem in elkaar zit, welke elementen er allemaal invloed hebben op het probleem en […]

Beleid:  Armoede, chronische stress en gezondheid

Armoede is een maatschappelijk probleem dat al eeuwen bestaat. Alleen deze zin is al een hint dat het hier om een complex, of wicked, probleem gaat. Bovendien is er een grote verwevenheid met gezondheid en chronische stress. Als je deze problemen uittekent in een causaal diagram, dan zie je verschillende feedbackloops . Dit onderzoek van […]

Wetenschappelijk: Het ontstaan van een burn-out

In eerdere blogs hebben we al aandacht besteed aan wetenschappelijke artikelen die burn-out bekijken van het oogpunt van dynamische systemen. Dezelfde onderzoekers van TNO die een kleinschalig onderzoek hadden gedaan om het ontstaan van burn-out te simuleren, hebben een vervolgstudie gedaan. Ze hebben het ontstaan van burn-out nogmaals onderzocht, maar nu bij meer interdisciplinair en […]

Sociaal kapitaal van een persoon

Misschien heb je al gezien hoe ik een systeemdiagram heb gemaakt van sociaal kapitaal van een wijk. Dit was om te laten zien complexe problemen er op maatschappelijk niveau uit kunnen zien. Die video is daarom vooral interessant voor dappere pedagogen die in het (gemeente) beleid werken. Maar wat heb je aan complexiteit als je direct met cliënten werkt? Wat betekent […]

Insightmaker

Wat is Insightmaker®? De website zegt dat Insightmaker ‘een krachtige simulatietool’ is. Het is webbased, dus werkt gewoon in je browser. De tool is dus oorspronkelijk ontworpen voor het maken van simulaties (via stock-and-flow-diagrams) maar is ook geschikt voor het maken van systeemdiagrammen, of specifieker, causal loop diagrams. Online De tool is online. Dit betekent dat je niets […]

Cauzality

Wat is Cauzality? De website zegt dat Cauzality een “online knowledge mapping tool” voor teams is (elke poging om het Engels te vertalen leidde tot allerlei vreemde zinnen, dus dan maar zo). Voor een goede review is het handig Cauzality te bespreken in drie stukken. Online De tool is online. Dit betekent dat je niets […]

Waarom software gebruiken

Het maken van plaatjes van systemen is niet altijd makkelijk. Natuurlijk kun je het proberen in Word. Maar als je het wilt gebruiken om je (complexe) gedachten te ordenen, dan werkt het niet, vind ik tenminste. Toevoegen van verbanden in de vorm van pijlen wordt al heel snel rommelig. Je kunt elementen lastig verplaatsen en […]

Sociaal kapitaal van een wijk

Sociaal kapitaal is zo’n verschijnsel dat zich goed leent om met complexe blik te bekijken. In deze video kun je zien hoe ik een systeemdiagram maak (in KUMU). De inhoud van de video kun je lezen in onderstaande tekst. Betekenisvolle interacties Sociaal kapitaal is de waarde die in een gemeenschap zit en die ter beschikking […]

Wat zoek je?

Meer weten over hardnekkige pedagogische problemen?

podcast aanvragen

Ik stuur je drie dagen lang, elke dag een podcast waarin ik je vertel wat hardnekkige pedagogische problemen zo bijzonder maakt en wat dat voor jou als professional betekent.

dynamiek in pedagogiek

Deze website maakt gebruik van cookies. Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie: Privacybeleid​