Hardnekkige problemen kunnen zorgen voor frustratie en gevoelens van onmacht. Niet alleen bij jezelf maar ook bij je cliënt. In zo’n geval verliezen cliënten het vertrouwen in jou als hulpverlener én in het hele systeem. Er komt een gevoel van ‘Wat ik ook doe, het helpt toch niet’ of nog erger ‘Het komt toch nooit meer goed’. Een uitweg uit de situatie lijkt dan verder weg dan ooit.
Het feit dat het probleem hardnekkig is, wordt niet veroorzaakt door gebrek aan vakmanschap van de pedagoog of gebrek aan inzet van de cliënt. De hardnekkigheid van het probleem zit gebakken ín het probleem. Het probleem is complex.
Het feit dat de problemen hardnekkig zijn, geeft al aan dat standaard oplossingen niet werken. Maar wat dan?
Oplossen
Voordat je complexe pedagogische problemen kan oplossen, zul je ze eerst moeten herkennen. Hoe kun je ze herkennen, welke gedragingen horen daarbij?
(h)erkennen
Het herkennen van complexe problemen kun je leren. Maar met alleen herkennen ben je er nog niet. Je moet ook durven erkennen dat problemen complex zijn en dat simpele oplossingen dus per definitie niet bestaan. Werken met complexe problemen betekent dat je er nooit zeker van bent dat wat je gaat doen gaat werken. Daar is een bepaalde houding en ook best wat moed voor nodig. Samen op onderzoek uit gaan, ervaringen uitwisselen en oefenen zijn de basis voor deze houding.
Je kunt op verschillende manieren werken aan kennis en houding. Online of persoonlijk, met meer of minder begeleiding.
Wij doen
Geen zin, geen tijd?
Wij vertellen uw medewerkers graag hoe ze complexe problemen kunnen herkennen.
Denk aan lezingen, gastcolleges of presentatie op een studiemiddag.
Meer weten over hardnekkige pedagogische problemen?
Ik stuur je drie dagen lang, elke dag een podcast waarin ik je vertel wat hardnekkige pedagogische problemen zo bijzonder maakt en wat dat voor jou als professional betekent.
Deze website maakt gebruik van cookies. Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie: Privacybeleid