Ontstaan van Burn-out simulatie

ontstaan van burn-out

Meepraten?

Kom bij de facebookgroep voor pedagogen die niet bang zijn voor complexiteit!

In deze blog  ‘Burnout is complex’ zijn we uitgebreid in gegaan op het feit dat Burn-out veroorzaakt wordt door een opeenstapeling en combinatie van persoonlijke, arbeidsgerelateerde en psychosociale elementen. Je kunt een burn-out dus benaderen als complex probleem. Dat is precies wat de mensen van TNO in dit onderzoek hebben gedaan. Ze hebben een simulatie gemaakt voor het ontstaan van burn-out.

Ontstaan Burn-out

Centraal in hun denkwijze staat ‘Capacity for Effort’, misschien het beste vertaald met Capaciteit voor Inspanning (CI). Mensen die zich niet meer in kunnen spannen, hebben in hun model een burn-out. De onderzoekers hebben om te beginnen een Causaal Loop diagram (CLD) gemaakt op basis van expertinterviews en literatuuronderzoek. Zo hebben ze gekeken hoe CI wordt beïnvloedt. In dat CLD hebben ze verschillende feedbackloops gevonden. Nog niet heel spannend, wel interessant.

Daarna zijn ze dat CLD gaan kwantificeren; ze hebben er cijfers aan gehangen. Hiervoor hebben ze ervaringsdeskundigen geïnterviewd over de loop van hun burn-out. Was elk moment van de burn-out even erg? Kun je verschillende fases herkennen? Hoe zwaar was het en hoe lang duurde de fase?  Ze hebben de fases en fase-overgangen gerelateerd aan zeven verschilleden variabelen waaronder werkdruk, gevoel van persoonlijke effectiviteit, inspanning en beschikbaarheid hulpmiddelen.

ontstaan burn-out
Een systeem dynamisch model van burn-out waarin bestaande theoretische modellen, informatie van experts en literatuur, en persoonlijk burn-out ervaringen worden samengevoegd.
De kleuren geven de vier belangrijkste processen aan —reguleren van vraag (blauw), reguleren van inspanning (groen), impact op lichaam en geesr (rood), en burn-out symptomen (paars). Bron: Veldhuis et al, 2020

Simulatie

Op deze manier konden ze een kwantitatieve model maken. Zo’n model berekent de Capaciteit voor Inspanning door de loop van de tijd. Zo konden ze het ontstaan van burn-out simuleren. Door te sleutelen aan verschillende waardes konden ze het verloop van de burn-out van de ervaringsdeskundige benaderen.

Interessant? Lees dan hier het hele artikel:

Veldhuis, G. A., Sluijs, T., van Zwieten, M. H., Bouwman, J., Wiezer, N. M., & Wortelboer, H. M. (2020) A proof-of-concept system dynamics simulation model of the development of burnout and recovery using retrospective case data. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(16), 5964.

Meer weten?

Klik hier als je meer wilt meer weten over complexiteit en pedagogiek.

Meer weten over psychische problemen als emergente eigenschap? Lees dan deze blog.

dynamiek in pedagogiek

Wat zoek je?

Meer weten over hardnekkige pedagogische problemen?

podcast aanvragen

Ik stuur je drie dagen lang, elke dag een podcast waarin ik je vertel wat hardnekkige pedagogische problemen zo bijzonder maakt en wat dat voor jou als professional betekent.

dynamiek in pedagogiek

Deze website maakt gebruik van cookies. Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie: Privacybeleid​