GGD Haaglanden: Huiselijk geweld als wicked problem

huiselijke geweld als wicked problem

Meepraten?

Kom bij de facebookgroep voor pedagogen die niet bang zijn voor complexiteit!

Jaarlijks zijn er in ons land meer dan 118.000 kinderen slachtoffer van kindermishandeling of verwaarlozing. Eén op vier Nederlanders heeft er ooit onder geleden of doet dat nog steeds. De cijfers dalen niet. We staan als samenleving machteloos tegenover een van de meest schadelijke van alle misdaden. Dat heeft veel te maken met onze omgang van huiselijk geweld als wicked problem. We beschouwen het al snel als privéprobleem, want met de opvoeding van andermans kinderen bemoei je je niet. We weten ook niet goed wat er aan te doen is en wie dat dan moet doen (Movisie, 2017).

Met name dat laatste is een duidelijk signaal dat we hier te maken hebben met een wicked problem of op z’n Nederlands, een complex probleem: niet weten wat je moet doen. Ofwel omdat er teveel opties zijn en je geen goed idee hebt welke beter zou zijn. Ofwel omdat geen enkele oplossing goed is.

Complexe problemen zijn namelijk een speciaal soort problemen. Het zijn problemen die uit veel componenten bestaan en die componenten beïnvloeden elkaar (lees hier meer over verschillende soorten problemen). Het gevolg? Problemen zijn hardnekkig, interventies hebben beperkt en of tijdelijk effect.

Wat wel helpt? Alle probleemelementen inclusief hun onderlingen afhankelijkheden boven tafel krijgen. Dat vereist een multi-disciplinaire team die kunnen systeemdenken. Deze factoren komen allemaal aan de orde in deze opnamen van het symposium van GGD Haaglanden over huiselijk geweld als wicked problem



Meer lezen?

Wil je weten waarom kennis over complexiteit belangrijk is? Lees dan dit artikel over het belang van complexiteit voor pedagogen.

Wat is Group model building? Lees meer in deze blog.

Met je eigen team aan de slag? Doe een workshop!.

0 0 stemmen
Article Rating
Abonneer
Laat het weten als er
guest

0 Comments
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Wat zoek je?

Meer weten over hardnekkige pedagogische problemen?

podcast aanvragen

Ik stuur je drie dagen lang, elke dag een podcast waarin ik je vertel wat hardnekkige pedagogische problemen zo bijzonder maakt en wat dat voor jou als professional betekent.

dynamiek in pedagogiek

Deze website maakt gebruik van cookies. Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie: Privacybeleid​