Depressie als systeemeigenschap

depressie als systeemeigenschap

Meepraten?

Kom bij de facebookgroep voor pedagogen die niet bang zijn voor complexiteit!

We hebben het al vaker gehad over psychopathologie en complexiteit. Bijvoorbeeld in dit artikel over netwerkbenadering van psychopathologie en over non-lineairiteit in therapie. Dit artikel kijkt specifiek naar depressie als systeemeigenschap en de rol van feedbackloops.

Depressie is een stemmingsstoornis die al sinds jaar en dag terug te vinden is in de DSM. Volgens het Trimbos instituut krijgt ongeveer 20% van de Nederlanders ooit in zijn leven te maken met depressie. Depressie is te behandelen met verschillende vormen van therapie, soms aangevuld met medicijnen. De behandeling moet afgesteld worden op de patient, en is voor iedereen anders. Ook de effectiviteit van de behandeling is wisselend.

Depressie is nu typisch zo’n probleem dat als ‘problem’ is onderzocht (lees meer over het verschil tussen puzzels, problemen en zooitjes). De schrijvers van dit artikel hebben (uiteraard) literatuuronderzoek gedaan naar oorzaken van depressie. In 93% van alle artikelen die ze hebben gevonden, werd depressie onderzocht op basis van 1 variabele. Ze bekijken dus niet de interactie tussen de verschillende ‘oorzaken’. En vanuit complexiteit weten we dat dit heel veel effect kan hebben. En dat is nu precies wat de auteurs van dit artikel wel gedaan hebben.

De rol van feedbackloops in depressie

Het uitgangspunt was dat, net als in de meeste systemen, feedbackloops een belangrijke rol spelen. Het zou een verklaring zijn voor de grote verschillen in uitkomsten van verschillende therapieën bij verschillende personen. Feedbackloop kun je vinden in een causale loop diagram. Op basis van hun literatuurstudie hebben de auteurs er een gemaakt. Elke pijl in dit diagram heeft een wetenschappelijk bron die het effect onderbouwt. De nummers verwijzen naar wetenschappelijke studies die je terug kunt vinden in de bijlage.

depressie als systeemeigenschap

Wat je in ieder geval ziet is dat loops uit verschillende vakgebieden (cognitief, biologisch, sociaal) elkaar beïnvloeden. Verandering op een plek zal zich snel verspreiden door het hele systeem.

Lees het hele Engelstalig artikel over depressie als systeemeigenschap: Depression as a systemic syndrome: mapping the feedback loops of major depressive disorder.

Waarschuwing: Het artikel focust zich op versterkende loops. Er zullen natuurlijk ook balancerende loops aanwezig zijn, maar die hebben ze niet meegenomen. Dat is iets voor een vervolgartikel blijkbaar.


Meer weten over waarom complexiteit zo belangrijk is voor pedagogen? Lees dan hier de blog over complexiteit en pedagogiek.

0 0 stemmen
Article Rating
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Comments
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Wat zoek je?

Meer weten over hardnekkige pedagogische problemen?

podcast aanvragen

Ik stuur je drie dagen lang, elke dag een podcast waarin ik je vertel wat hardnekkige pedagogische problemen zo bijzonder maakt en wat dat voor jou als professional betekent.

dynamiek in pedagogiek

Deze website maakt gebruik van cookies. Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie: Privacybeleid​