Interventies in complexe systemen

interventies in complexe systemen

Meepraten?

Kom bij de facebookgroep voor pedagogen die niet bang zijn voor complexiteit!

Nu de gemeentes verantwoordelijk zijn voor de jeugdzorg, moeten ambtenaren bepalen welke interventies ze inkopen. Ze hebben dan een begrijpelijke voorkeur voor interventies die bewezen effectief zijn. Ze willen het beperkte geld uitgeven aan dingen die bewezen zijn te werken. Maar zo werkt het in de praktijk niet. Er is geen directe oorzaak-gevolg relatie. Het zijn complexe problemen. Hoe werken interventies in complexe systemen?

Complexe systemen kunnen, en zullen, vaak onverwachts reageren op interventies die het systeem proberen te veranderen. Dat betekent dat bewezen effectieve interventies vaak ziet zo effectief zijn als de naam doet vermoeden. Het artikel zegt:

Het zijn namelijk niet zozeer de programma’s op zichzelf die effectief zijn, als wel de middelen en mogelijkheden die zij bieden om het systeem in staat te stellen om ze effectief te maken. “

Allemaal leuk en aardig, maar wat moet je daarmee als beslissend ambtenaar? Hoe ga je daar in de praktijk mee om?

Monitoren van interventies in complexe systemen

Monitoren van interventies in complexe systemen

Dit alles betekent niet dat je de interventies niet moet uitvoeren. Het betekent wel dat je interventies scherp moet monitoren. En dan niet op een enkele parameter, maar op het hele systeem. Dat betekent dat je niet alleen kwantitatief maar ook kwalitatief onderzoek moet doen. De nadruk moet daarbij niet liggen op hoe de interventie is uitgevoerd, maar op hoe de interventie de verschillende onderdelen in het systeem heeft beïnvloed. Doordat je deze relaties in beeld krijgt, krijg je een beter beeld van het effect van de interventie in het systeem. En dat is een veel betere basis om bij te sturen dan het feit dat een specifieke parameter niet wordt bereikt.

Monitoring is dus niet iets dat je als hulpverlener doet om je opdrachtgever tevreden te houden. Het is een essentieel onderdeel van je proces om je doel te bereiken. Daarvoor is mankracht en dus geld nodig. Als je het monitoren wegbezuinigd omdat het toch geen direct effect heeft op de uitkomst, heb je het echt niet begrepen. Wellicht een moeilijk verhaal om uit te leggen aan de beslissend ambtenaar. Laat hem dan onderstaand artikel lezen. Misschien helpt dat.

Onderstaand artikel bespreekt dit allemaal in het kader van een project JOGG voor obesitas bestrijding.

Lees hier het artikel over ‘Effect in zijn context‘ .


Meer weten over het belang van complexiteit in de pedagogiek? Lees dan dit artikel over pedagogische complexiteit.

dynamiek in pedagogiek

Wat zoek je?

Meer weten over hardnekkige pedagogische problemen?

podcast aanvragen

Ik stuur je drie dagen lang, elke dag een podcast waarin ik je vertel wat hardnekkige pedagogische problemen zo bijzonder maakt en wat dat voor jou als professional betekent.

dynamiek in pedagogiek

Deze website maakt gebruik van cookies. Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie: Privacybeleid​