Systemen bestaan uit mensen

systemen bestaan uit mensen

Meepraten?

Kom bij de facebookgroep voor pedagogen die niet bang zijn voor complexiteit!

Met al dat gepraat/geschrijf over complexiteit zou je bijna vergeten waar het om gaat: systemen bestaan uit mensen. En die systemen hebben invloed op mensen. Als je de omstandigheden van die mensen wilt verbeteren, zul je heel vaak het systeem moeten veranderen. En dat is niet simpel. Want die omstandigheden zijn emergent, en afhankelijk van heel veel factoren die elkaar beïnvloeden.

Systemen bestaan uit mensen

In complex systemen wordt het emergent gedrag bepaald door de beïnvloeding tussen de elementen (en dus niet de eigenschappen van de elementen). Dit betekent dat in een systeem van mensen de relatie tussen de mensen het gedrag van het systeem bepaald. En dat betekent weer dat het bouwen en onderhouden van relaties het belangrijkste werk is van een pedagoog.

Niet verrassend natuurlijk. We weten al jaren dat de relatie tussen hulpverlener en client een van de belangrijkste factoren is voor succes. Maar het is altijd mooi als men vanuit twee verschillende hoeken tot dezelfde conclusie komt.

Lees het hele artikel over The Relational Work of System Change uit Stanford Social Innovation Review


Meer weten? Begin dan hier met lezen over complexe systemen en pedagogiek

dynamiek in pedagogiek

Wat zoek je?

Meer weten over hardnekkige pedagogische problemen?

podcast aanvragen

Ik stuur je drie dagen lang, elke dag een podcast waarin ik je vertel wat hardnekkige pedagogische problemen zo bijzonder maakt en wat dat voor jou als professional betekent.

dynamiek in pedagogiek

Deze website maakt gebruik van cookies. Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie: Privacybeleid​