Sociaal kapitaal en complexiteit: Het ontstaan van een netwerk

Meepraten?

Kom bij de facebookgroep voor pedagogen die niet bang zijn voor complexiteit!

Dit artikel kijkt naar sociaal kapitaal vanuit een oogpunt van diversiteit (wereldburgerschap = Kosmopolitisme) maar gebruikt complexiteitstheorie om het ontstaan van sociaal kapitaal te verklaren.

Abstract:

One of the key questions of contemporary society is how to foster and develop social interactions which will lead to a strong and inclusive society, one which accounts for the diversity inherent in local communities, whether that diversity be based on differences in interest or diversity in language and culture. The purpose of this paper is to examine three concepts which are used in the exploration of social interactions to suggest ways in which the interplay of these concepts might provide a richer understanding of social interactions. The three concepts are everyday cosmopolitanism, complexity theory and social capital. Each provides a partial approach to explanations of social interactions. Through focussing on social networking as a significant example of social interactions, we will demonstrate how the concepts can be linked and this linking brings potential for a clearer understanding of the processes through which this inclusive society may develop.

Scaling Up Connections: Everyday Cosmopolitanism, Complexity Theory & Social Capital https://search.informit.org/doi/pdf/10.3316/informit.016613368397777


Meer lezen?

Dit artikel bekijkt Sociaal kapitaal als emergente eigenschap, inclusief een video.

Armoede speelt een grote rol bij het hebben van sociaal kapitaal. Lees er meer over in dit rapport van Movisie: uit de duivelskring van armoede.

Wil je weten waarom kennis over complexiteit belangrijk is? Lees dan dit artikel over het belang van complexiteit voor pedagogen.

dynamiek in pedagogiek

Wat zoek je?

Meer weten over hardnekkige pedagogische problemen?

podcast aanvragen

Ik stuur je drie dagen lang, elke dag een podcast waarin ik je vertel wat hardnekkige pedagogische problemen zo bijzonder maakt en wat dat voor jou als professional betekent.

dynamiek in pedagogiek

Deze website maakt gebruik van cookies. Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie: Privacybeleid​