Complexiteit: mogelijk toepassingen in de sociale wetenschappen

Meepraten?

Kom bij de facebookgroep voor pedagogen die niet bang zijn voor complexiteit!

Denken in complexe systemen is in tegenspraak met de huidige, standaard manier van wetenschap beoefenen: vraagstukken zoveel mogelijk uiteenrafelen en dan alle elementen apart onderzoeken. Toch zal er steeds meer noodzaak zijn om met een een complexe bril te kijken aangezien het aantal wicked (complexe) problemen steeds meer voor lijken te komen.

Abstract:

Systems theory has been challenged in the recent literature due to its perceived disconnection from today’s research and practice demands. Moving away from the reductionist frameworks and the complicated domain predominated by known unknowns and order, a call is being made to the social sciences to begin adopting complexity theory and newer connectionist methods that better address complexity and open social systems. Scholars and scholar-practitioners will continue to find the need to apply complexity theory as wicked problems become more prevalent in the social sciences. This paper differentiates between general systems theory (GST) and complexity theory, as well as identifies advantages for the social sciences in incorporating complexity theory as a formal theory. Complexity theory is expanded upon and identified as providing a new perspective and a new method of theorizing that can be practiced by disciplines within the social sciences. These additions could better position the social sciences to address the complexity associated with advancing technology, globalization, intricate markets, cultural change, and the myriad of challenges and opportunities to come.

https://www.mdpi.com/2079-8954/7/1/4/pdf

0 0 stemmen
Article Rating
Abonneer
Laat het weten als er
guest

0 Comments
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Wat zoek je?

Meer weten over hardnekkige pedagogische problemen?

podcast aanvragen

Ik stuur je drie dagen lang, elke dag een podcast waarin ik je vertel wat hardnekkige pedagogische problemen zo bijzonder maakt en wat dat voor jou als professional betekent.

dynamiek in pedagogiek

Deze website maakt gebruik van cookies. Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie: Privacybeleid​