MULTIDISCIPLWATTES?

Meepraten?

Kom bij de facebookgroep voor pedagogen die niet bang zijn voor complexiteit!

Als problemen te ingewikkeld worden om door één professional opgelost te worden, dan wordt er vaak een multidisciplinair (of multi-professioneel) team op gezet. Het idee is dat verschillende inzichten, nieuwe inzichten kunnen opleveren. En dat klopt. Het probleem blijkt dat vaak ingewikkeld. Er blijken problemen te zijn op allerlei gebieden, en elke expert gaat naar beste eer en vermogen aan de slag met zijn deelprobleem. Maar als het probleem niet ingewikkeld maar complex is, dan gaat dat niet werken. Dan moet er samengewerkt worden, om tot één probleemdefinitie te komen die gebaseerd is op de analyse van het hele systeem, dus inclusief de interacties tussen de verschillende deelproblemen.

En dat is moeilijk. Ondanks de nadruk op samenwerking zowel in het werkveld als in de opleidingen, komt samenwerking maar moeizaam van de grond. Zolang we binnen disciplines ‘ingewikkeld’ blijven denken in plaats van ‘complex’, blijft goede samenwerking moeizaam. We moeten dus ook ons eigen gedrag en attitude veranderen. En dat zijn emergente kenmerken waarin opleiding, organisatiecultuur en eigen ervaring een grote rol spelen. We moeten dus ook onze eigen systemen veranderen.

Dit artikel gaat daarover.

Meer weten over complexiteit, klik dan hier.

Meer weten over verschillende soorten problemen, klik dan hier

dynamiek in pedagogiek

Wat zoek je?

Meer weten over hardnekkige pedagogische problemen?

podcast aanvragen

Ik stuur je drie dagen lang, elke dag een podcast waarin ik je vertel wat hardnekkige pedagogische problemen zo bijzonder maakt en wat dat voor jou als professional betekent.

dynamiek in pedagogiek

Deze website maakt gebruik van cookies. Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie: Privacybeleid​