‘Oud’ is niet ‘Fout’

Meepraten?

Kom bij de facebookgroep voor pedagogen die niet bang zijn voor complexiteit!

Nee, dit artikel heeft niets met mijn persoonlijke leeftijd te maken, maar met de leeftijd van visies op ontwikkeling van kinderen.

Misschien heb je in mijn verhaal wel gelezen dat mijn reis in de wereld van complexe systemen begon met een lezing van Paul van Geert. Uiteraard heeft hij verschillende artikelen hierover gepubliceerd. Onderstaande link wijst je naar een Engelstalig wetenschappelijk artikel waarin hij de complex dynamisch visie op ontwikkeling legt naast die van Piaget en Vygotsky.

Deze twee visies op ontwikkeling bestaan natuurlijk al een tijdje, en misschien denk je dat ze met een complex dynamische bril op ontwikkeling wel de prullenbak in kunnen. Niks is minder waar. Complexiteit bevestigd het juist. Met een complexe visie kunnen ze worden verklaard! Extra punten dus voor de theorie van Complex dynamische systemen. In dit artikel laat hij zien dat je met een computermodel van het complexe systeem die effecten krijgt die Piaget en Vygotsky voorspelden.

Waarschuwing: Dit artikel is niet makkelijk te lezen. Een vaag begrip van complexiteit en de theorieën van Piaget en Vygotsky maken het een stuk beter te doen.

Van Geert, P. (2000). The dynamics of general developmental mechanisms: From Piaget and Vygotsky to dynamic systems models. Current Directions in Psychological Science, 9(2), 64–68.

Hij heeft uiteraard nog veel meer gepubliceerd. Zoek maar op scholar.google.com. Een aantal zijn gewoon beschikbaar.

dynamiek in pedagogiek

Wat zoek je?

Meer weten over hardnekkige pedagogische problemen?

podcast aanvragen

Ik stuur je drie dagen lang, elke dag een podcast waarin ik je vertel wat hardnekkige pedagogische problemen zo bijzonder maakt en wat dat voor jou als professional betekent.

dynamiek in pedagogiek

Deze website maakt gebruik van cookies. Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie: Privacybeleid​