Wie pakt die vlinder?

Meepraten?

Kom bij de facebookgroep voor pedagogen die niet bang zijn voor complexiteit!

Je kent vast wel het verhaal van die vlinder in China die orkanen veroorzaakt in Amerika. Het is een verhaal dat gebruikt wordt om de chaostheorie te verduidelijken. Je vraagt je misschien af waarom ik over chaostheorie begin in mijn verhaal over complexiteit. Maar dat komt omdat chaostheorie en complexiteitstheorie eigenlijk twee kanten zijn van dezelfde munt.

Chaostheorie probeert te verklaren hoe systemen soms heel snel, onverwacht en onregelmatig veranderen. Ze kijken dus vooral naar kantelpunten. Complexiteit kijkt juist naar hoe er orde ontstaat uit de hoge mate van wederzijdse beïnvloeding door componenten (Bron: Encyclopedia of Social Work).

Op de website van NPO kennis staat een interessant artikel: Chaostheorie: kan een vlinder een orkaan veroorzaken?. Zo wordt duidelijk dat ook het weer emergent gedrag is van een complex dynamisch systeem.

Meer weten over complexe systemen en de link met pedagogiek? Schrijf je dan in op de nieuwsbrief via de link hier rechts, of kijk op de website bij “over complexiteit”

dynamiek in pedagogiek

Wat zoek je?

Meer weten over hardnekkige pedagogische problemen?

podcast aanvragen

Ik stuur je drie dagen lang, elke dag een podcast waarin ik je vertel wat hardnekkige pedagogische problemen zo bijzonder maakt en wat dat voor jou als professional betekent.

dynamiek in pedagogiek

Deze website maakt gebruik van cookies. Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie: Privacybeleid​